Language Fashion in Online Media: Observations on Some Communication Practices
DOI:
https://doi.org/10.58894/.vi10.214Keywords:
language fashion, online media, language models, connotative stylistics, figures and tropesAbstract
The article analyzes the concept of language fashion as a linguocultural, sociolinguistic and linguistic phenomenon that influences the style of modern media and in particular online media. It is pointed out how some specifics of online media such as the possibility for regular updating of information, hypertextuality, multimedia presentation of information and active participation of users in creating the information flow reflect on the emergence and imposition of fashionable language patterns. Language fashion is seen as a means of manipulating information in the online environment. The summary is made that despite some specifics in the creation and assimilation of fashionable language patterns (rapid assimilation of language models; unsustainability of some language innovations; entry of language patterns from social networks; search for a balance between expression and standard), online media follow common to most media language models.
References
Барт 1991: Р. Барт. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.
Врублевская 2017. О. В. Врублевская. Языковая мода в руской ономастике. Аvailable from: https://vspu.ru/sites/default/files/disfiles/avtoreferat_vrublevskoy_o.v..pdf
Веблен 2016. Т. Веблен. Теория на безделната класа. София: ИК Изток-Запад, 2016.
Войнова 2019. К. Войнова. Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите. Автореферат. Аvailable from: http://digilib.nalis.bg/xmlui/handle/nls/22129
Вълканова 2013. В. Вълканова. Медиен дизайн. Креативност, консистентност и комуникация на модерните списания. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2013.
Гофман 2000. Гофман, А. Б. Новая теория моды и модного поведения. Москва: Ексмо-Маркет, 2000.
Ефтимова 2018. Регистри в журналистическия дискурс. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2019.
Ефтимова 2016. А. Ефтимова. Двойственият език в медиите: езикът на политическата коректност vs езикът на омразата. София: Просвета 2016.
Ефтимова 2014. А. Ефтимова. Медиен език и стил. Теория и съвременни практики. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2014.
Карасик 2002. Карасик, В. И. Язык сициального статуса. Москва: ИТДГК „Гнозис”, 2002.
Маровска 2007. В. Маровска. Стилистика на българския език. Пловдив: КОТА Принт ООД, 2007.
Монова 2012. Т. Монова. Новият журнализъм на Прехода. София: Парадокс, 2012.
Монейрон 2005. F. Monneyron. La mode et ses enjeux. Paris: Klincksiek, 2005.
Липовецки 2006. Ж. Липовецки. Парадоксалното щастие. София: Рива, 2006.
Локотинова, Фомина, Кузминова. Н.М. Локотинова, О. А. Фомина, И. А. Кузминова. Языковы вкус и языковая мода в лингвоекологическом аспекте. Available from: https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1211
Пачев 1993. А. Пачев. Малка енциклопедия по социолингвистика. Плевен: Евразия- Абагар, 1993.
Попова 2009. В. Попова. Лингвистика на контакта – между ритуала и модата. В: Отговорността пред езика. Книга 2. Шумен 2009.
Стойков 2006. Л. Стойков. Теоретични проблеми на модата. София: От игла да конец, 2006.
Финкълстийн 1991. J. Finkelstеin. The Fashioned Self. Temple University Press, 199.
Фушар 2004. G. Fouchard. Idees recus sur la mode. Paris: Ed. Le Cavalier Bleu, 2004.
Чоролеева 2009. М. Чоролеева. „Езикова мода” и процесите на развитие и обогатяване на лексиката. Аvailable from: http://tksi.org/SUB/papers/1-1/1-1-3.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.