Езиковата мода в онлайн медиите: наблюдения върху някои комуникативни практики

Автори

  • Ива Иванова Софийски университет „Св. Климент Охридски“

DOI :

https://doi.org/10.58894/.vi10.214

Ключови думи :

езикова мода, онлайн медии, езикови модели, конотативна стилистика, стилистични фигури и тропи

Резюме

В статията е анализирана eзиковата мода като лингво-културологично, социолингвистично и лингвистично явление, оказващо влияние върху стила на съвременните медии и по-специално върху онлайн медиите. Посочва се как някои характеристики на онлайн медиите като възможността за регулярно актуализиране на информацията, хипертекстуалността, мултимедийното представяне на информацията и активното участие на потребителите при създаването на информационния поток рефлектират върху появата и налагането на модни езикови образци. Езиковата мода е разгледана като средство за манипулация на информацията в онлайн средата. Прави се обобщението, че въпреки някои специфики при създаването и усвояването на модни езикови образци (бърза усвояемост на езиковите модели; нетрайност на част от езиковите иновации; навлизане на езикови образци от социалните мрежи; търсене на баланс между експресия и стандарт), онлайн медиите следват общи за повечето медии езикови тенденции.

Използвани източници

Барт 1991: Р. Барт. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.

Врублевская 2017. О. В. Врублевская. Языковая мода в руской ономастике. Аvailable from: https://vspu.ru/sites/default/files/disfiles/avtoreferat_vrublevskoy_o.v..pdf

Веблен 2016. Т. Веблен. Теория на безделната класа. София: ИК Изток-Запад, 2016.

Войнова 2019. К. Войнова. Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите. Автореферат. Аvailable from: http://digilib.nalis.bg/xmlui/handle/nls/22129

Вълканова 2013. В. Вълканова. Медиен дизайн. Креативност, консистентност и комуникация на модерните списания. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2013.

Гофман 2000. Гофман, А. Б. Новая теория моды и модного поведения. Москва: Ексмо-Маркет, 2000.

Ефтимова 2018. Регистри в журналистическия дискурс. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2019.

Ефтимова 2016. А. Ефтимова. Двойственият език в медиите: езикът на политическата коректност vs езикът на омразата. София: Просвета 2016.

Ефтимова 2014. А. Ефтимова. Медиен език и стил. Теория и съвременни практики. София: УИ „Св. Кл. Охридски”, 2014.

Карасик 2002. Карасик, В. И. Язык сициального статуса. Москва: ИТДГК „Гнозис”, 2002.

Маровска 2007. В. Маровска. Стилистика на българския език. Пловдив: КОТА Принт ООД, 2007.

Монова 2012. Т. Монова. Новият журнализъм на Прехода. София: Парадокс, 2012.

Монейрон 2005. F. Monneyron. La mode et ses enjeux. Paris: Klincksiek, 2005.

Липовецки 2006. Ж. Липовецки. Парадоксалното щастие. София: Рива, 2006.

Локотинова, Фомина, Кузминова. Н.М. Локотинова, О. А. Фомина, И. А. Кузминова. Языковы вкус и языковая мода в лингвоекологическом аспекте. Available from: https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1211

Пачев 1993. А. Пачев. Малка енциклопедия по социолингвистика. Плевен: Евразия- Абагар, 1993.

Попова 2009. В. Попова. Лингвистика на контакта – между ритуала и модата. В: Отговорността пред езика. Книга 2. Шумен 2009.

Стойков 2006. Л. Стойков. Теоретични проблеми на модата. София: От игла да конец, 2006.

Финкълстийн 1991. J. Finkelstеin. The Fashioned Self. Temple University Press, 199.

Фушар 2004. G. Fouchard. Idees recus sur la mode. Paris: Ed. Le Cavalier Bleu, 2004.

Чоролеева 2009. М. Чоролеева. „Езикова мода” и процесите на развитие и обогатяване на лексиката. Аvailable from: http://tksi.org/SUB/papers/1-1/1-1-3.pdf.

Файлове за сваляне

Публикуван

01-12-2021

Как да цитирате

Иванова, И. (2021). Езиковата мода в онлайн медиите: наблюдения върху някои комуникативни практики. Медии и език , (10), 35–46. https://doi.org/10.58894/.vi10.214

Брой

Секция

Медиен мониторинг