Лозунгът като интегрална част от визуалната пропаганда през социализма в България

Автори

DOI :

https://doi.org/10.58894/YMXB1194

Ключови думи :

визуална пропаганда, социализъм, България, лозунг, плакати

Резюме

През годините на социализма в България широко се използва визуална пропаганда с цел убеждаване на населението в правилната линия на политиката на БКП, възпитаването му в социалистическите идеали и постигането на заложените в плана за развитие цели. Формите на визуалната пропаганда или нагледната агитация, както се нарича през този период, са разнообразни, а лозунгът заема централно място в тяхното съдържание. Целта на текста е да анализира някои от най-често използваните форми на визуална пропаганда, да посочи техните характеристики и ролята на лозунга в изграждането на съдържателната им част. Методологията използва контент анализ, както и сравнителен анализ. Направени са предложения за авторски дефиниции и класификации, които могат да бъдат предпоставка за бъдещи изследвания.

Използвани източници

Босилков 1984: Босилков, С. Български политически плакати. София: ДИ Септември, 1984. [Bosilkov 1984: Bosilkov, S. Balgarski politicheski plakati. Sofia: DI Septemvri, 1984.]

Вангелов 2023: Вангелов, Н. Нагледната агитация през социализма в България. – В: Предизвикателствата на миналото, трансформирани в бъдещето. Русе: Регионална библиотека „Любен Каравелов“, 2023, 336-352. [Vangelov 2023: Vangelov, N. Naglednata agitatsia prez sotsializma v Bulgaria – V: Predizvikatelstvata na minaloto, transformirani v badeshteto. Ruse: Regionalna biblioteka „Lyuben Karavelov“, 2023, 336-352.]

Георгиева 1960: Георгиева, Х. Нагледната агитация – важно средство за политическа работа. София: Издателство на БКП, 1960. [Georgieva 1960: Georgieva, H. Naglednata agitatsia – vazhno sredstvo za politicheska rabota. Sofia: Izdatelstvo na BKP, 1960.]

Гудков 1972: Гудков, В. Наглядная агитация. Москва: Политиздат, 1972. [Gudkov 1972: Gudkov, V. Naglyadnaya agitatsia. Moskva: Politizdat, 1972.]

Димитров 1976: Димитров, Д. Нови изразни средства в нагледната агитация. Нагледна агитация. София: Партиздат, 1976. [Dimitrov 1976: Dimitrov, D. Novi izrazni sredstva v naglednata agitatsia. Nagledna agitatsia. Sofia: Partizdat, 1976.]

Енгелс, 1960: Енгелс, Ф. Лудвиг Фойербах и краят на класическата немска философия. София: Издателство на БКП, 1960. [Engels, 1960: Engels, F. Ludvig Foyerbah i krayat na klasicheskata nemska filosofia. Sofia: Izdatelstvo na BKP, 1960.]

Манолов 2018: Манолов, Г. Политическата реклама между реалността и манипулацията. Пловдив: ВУСИ, 2018. [Manolov 2018: Manolov, G. Politicheskata reklama mezhdu realnostta i manipulatsiyata. Plovdiv: VUSI, 2018.]

Михайлов 1975: Михайлов, С. Политическа агитация. София: ЦК на БКП, 1975. [Mihaylov 1975: Mihaylov, S. Politicheska agitatsia. Sofia: TsK na BKP, 1975.]

Пеев 1981: Пеев, В. Проблеми на издаването и разпространението на печатните нагледни политически материали. Нагледната агитация – актуална и действена. София: Партиздат, 1981. [Peev 1981: Peev, V. Problemi na izdavaneto i razprostranenieto na pechatnite nagledni politicheski materiali. Naglednata agitatsia – aktualna i deystvena. Sofia: Partizdat, 1981.]

Рамчев 1976: Рамчев, К. За някои психологически аспекти на възприемането на нагледните материали. Нагледна агитация. София: Партиздат, 1976. [Ramchev 1976: Ramchev, K. Za nyakoi psihologicheski aspekti na vazpriemaneto na naglednite materiali. Nagledna agitatsia. Sofia: Partizdat, 1976.]

Шивачов 1950: Шивачов, Х. Ролята и задачите на нагледната агитация. София: Коларовски О.Ф., 1950. [Shivachov 1950: Shivachov, H. Rolyata i zadachite na naglednata agitatsia. Sofia: Kolarovski O.F., 1950.]

Шумаков, Алеев 1981: Шумаков, А., Алеев, Р. Някои актуални проблеми на нагледната агитация и политическия плакат в СССР. Нагледната агитация – актуална и действена. София: Партиздат, 1981. [Shumakov, Aleev 1981: Shumakov, A., Aleev, R. Nyakoi aktualni problemi na naglednata agitatsia i politicheskia plakat v SSSR. Naglednata agitatsia – aktualna i deystvena. Sofia: Partizdat, 1981.]

Belmonte 2008: Belmonte, L. Selling the American Way. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2008.

Brown 2019: Brown, R. Godless Utopia. London: FUEL, 2019.

Eftimova, 2023: Eftimova, A. The language of communist propaganda for the Revival Process (based on auxiliary materials for campaigners, speakers, and lecturers). In: Zeszyty Łużyckie [online] 58(-), 49-70. https://doi.org/10.32798/zl.1064 [accessed on 13.03.2024]

Magnusdottir 2019: Magnusdottir, R. Enemy number one. New York: Oxford University Press, 2019.

Risso 2014: Risso, L. Propaganda and intelligence in the cold war. London: Routledge, 2014.

Wojdon 2018: Wojdon, J. Communist propaganda at school. London: Routledge, 2018.

Lee 2007: Lee, C. Visual Stalinism from the perspective of Heroisation: Posters, Paintings and Illustrations in the 1930s. [DOI: 10.1080/14690760701571148], accessed on 14.03.2024

Файлове за сваляне

Публикуван

01-07-2024

Как да цитирате

Вангелов, Н. (2024). Лозунгът като интегрална част от визуалната пропаганда през социализма в България. Медии и език , (15), 78–103. https://doi.org/10.58894/YMXB1194