The Slogan as an integral part of the visual propaganda during socialism in Bulgaria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58894/YMXB1194

Keywords:

visual propaganda, socialism, Bulgaria, slogan, posters

Abstract

During socialism in Bulgaria visual propaganda has been widely used in order to convince the population of the right political track of the BCP, to educate it in the socialist ideals and to reach the plan’s goals. The forms of the visual propaganda or nagledna agitatsiya as it was known at the time are various and the slogan plays a central part in their content. The aim of the text is to analyze some of the most frequently used forms of visual propaganda, to outline their characteristics and the central role of the slogan in their content creation. The methodology uses content analysis, as well as comparative analysis. Several suggestions for author’s definitions and classification are made, which could be a basis for future studies.

References

Босилков 1984: Босилков, С. Български политически плакати. София: ДИ Септември, 1984. [Bosilkov 1984: Bosilkov, S. Balgarski politicheski plakati. Sofia: DI Septemvri, 1984.]

Вангелов 2023: Вангелов, Н. Нагледната агитация през социализма в България. – В: Предизвикателствата на миналото, трансформирани в бъдещето. Русе: Регионална библиотека „Любен Каравелов“, 2023, 336-352. [Vangelov 2023: Vangelov, N. Naglednata agitatsia prez sotsializma v Bulgaria – V: Predizvikatelstvata na minaloto, transformirani v badeshteto. Ruse: Regionalna biblioteka „Lyuben Karavelov“, 2023, 336-352.]

Георгиева 1960: Георгиева, Х. Нагледната агитация – важно средство за политическа работа. София: Издателство на БКП, 1960. [Georgieva 1960: Georgieva, H. Naglednata agitatsia – vazhno sredstvo za politicheska rabota. Sofia: Izdatelstvo na BKP, 1960.]

Гудков 1972: Гудков, В. Наглядная агитация. Москва: Политиздат, 1972. [Gudkov 1972: Gudkov, V. Naglyadnaya agitatsia. Moskva: Politizdat, 1972.]

Димитров 1976: Димитров, Д. Нови изразни средства в нагледната агитация. Нагледна агитация. София: Партиздат, 1976. [Dimitrov 1976: Dimitrov, D. Novi izrazni sredstva v naglednata agitatsia. Nagledna agitatsia. Sofia: Partizdat, 1976.]

Енгелс, 1960: Енгелс, Ф. Лудвиг Фойербах и краят на класическата немска философия. София: Издателство на БКП, 1960. [Engels, 1960: Engels, F. Ludvig Foyerbah i krayat na klasicheskata nemska filosofia. Sofia: Izdatelstvo na BKP, 1960.]

Манолов 2018: Манолов, Г. Политическата реклама между реалността и манипулацията. Пловдив: ВУСИ, 2018. [Manolov 2018: Manolov, G. Politicheskata reklama mezhdu realnostta i manipulatsiyata. Plovdiv: VUSI, 2018.]

Михайлов 1975: Михайлов, С. Политическа агитация. София: ЦК на БКП, 1975. [Mihaylov 1975: Mihaylov, S. Politicheska agitatsia. Sofia: TsK na BKP, 1975.]

Пеев 1981: Пеев, В. Проблеми на издаването и разпространението на печатните нагледни политически материали. Нагледната агитация – актуална и действена. София: Партиздат, 1981. [Peev 1981: Peev, V. Problemi na izdavaneto i razprostranenieto na pechatnite nagledni politicheski materiali. Naglednata agitatsia – aktualna i deystvena. Sofia: Partizdat, 1981.]

Рамчев 1976: Рамчев, К. За някои психологически аспекти на възприемането на нагледните материали. Нагледна агитация. София: Партиздат, 1976. [Ramchev 1976: Ramchev, K. Za nyakoi psihologicheski aspekti na vazpriemaneto na naglednite materiali. Nagledna agitatsia. Sofia: Partizdat, 1976.]

Шивачов 1950: Шивачов, Х. Ролята и задачите на нагледната агитация. София: Коларовски О.Ф., 1950. [Shivachov 1950: Shivachov, H. Rolyata i zadachite na naglednata agitatsia. Sofia: Kolarovski O.F., 1950.]

Шумаков, Алеев 1981: Шумаков, А., Алеев, Р. Някои актуални проблеми на нагледната агитация и политическия плакат в СССР. Нагледната агитация – актуална и действена. София: Партиздат, 1981. [Shumakov, Aleev 1981: Shumakov, A., Aleev, R. Nyakoi aktualni problemi na naglednata agitatsia i politicheskia plakat v SSSR. Naglednata agitatsia – aktualna i deystvena. Sofia: Partizdat, 1981.]

Belmonte 2008: Belmonte, L. Selling the American Way. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2008.

Brown 2019: Brown, R. Godless Utopia. London: FUEL, 2019.

Eftimova, 2023: Eftimova, A. The language of communist propaganda for the Revival Process (based on auxiliary materials for campaigners, speakers, and lecturers). In: Zeszyty Łużyckie [online] 58(-), 49-70. https://doi.org/10.32798/zl.1064 [accessed on 13.03.2024]

Magnusdottir 2019: Magnusdottir, R. Enemy number one. New York: Oxford University Press, 2019.

Risso 2014: Risso, L. Propaganda and intelligence in the cold war. London: Routledge, 2014.

Wojdon 2018: Wojdon, J. Communist propaganda at school. London: Routledge, 2018.

Lee 2007: Lee, C. Visual Stalinism from the perspective of Heroisation: Posters, Paintings and Illustrations in the 1930s. [DOI: 10.1080/14690760701571148], accessed on 14.03.2024

Published

2024-07-01

How to Cite

Vangelov, N. (2024). The Slogan as an integral part of the visual propaganda during socialism in Bulgaria. Media and Language, (15), 78–103. https://doi.org/10.58894/YMXB1194