Visual Suggestions via Photos With Hunting Trophies (Validation of Cultural Indexes Through Photographic Images in the Mass Communication)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58894/.vi9.219

Keywords:

communication, photography, manipulation, suggestion, hunting, culture

Abstract

The aim of this research is to explore the impact of photographs of hunters with killed animals that are published in the press or the social media. The object of the research are images of hunters, who having finished the hunting, pose with their trophies. All of the images are in „memory photograph“ style and are very typical – a man (or a group of men) with hunting weapons that are in structural unity with a body (or many bodies) of killed animals. The research aims to show the coded suggestions of the pictures that impact the mass public. The main hypothesis is that the hunting photographs are actually cultural self-description influenced by national symbols, rituals and values. The method of the research is the content analysis of the photographic images through decoding their meaning. The models used for this purpose are that of Harold Lasswell and Friedemann Schultz von Thun. The result of the research should draw conclusions about the effects of the techniques for coding and decoding of non-verbal suggestions in the mass media for the purpose of the collective cultural programming and about the role that the people attribute to the natural surrounding, according to the researches of Geert Hofstede and Fons Trompenaars. As a result of the mass publications of photographs of hunters with trophies, a validation of the cultural indexes is fulfilled. The conclusions about the functional purpose of the images of hunters with trophies can be resumed as an aimed impact that provokes reactions which are useful for the manipulator.

References

БАРТ, Ролан. Въображението на знака. София: Народна култура. 1991, с. 507.

БЕХТЕРЕВ, Владимир. Внушение и его роль в общественной жизни. СПб: Питер, 2001

БОНДИКОВ, Венцеслав. Манипулация и публична комуникация: митове и реалности. София: Парадокс, 2011

БОЯДЖИЕВ, Цочо. Философия на фотографията. София: Изток-Запад, 2020

ГУМИЛЕВ, Лев. Конец и вновь начало. Москва: Айрис, 2009

Да отстреляш три вълка е уникална слука. БГ Лов[online]. www.bglov.com. [cited 14 January 2021]. Available from: https://www.bglov.com/page/Da-otstrelyash-tri-vulka-e-unikalna-sluka-zayavi-Uti-Buchvarov/

ДАММ, Герхард. Трофейная охота: прошлое, настоящее будущее. Лесное и охотнечее хозяйство, №6, Юни 2012, с. 41.

Етичен кодекс на ловците от Европейския съюз. БГ Лов [online]. www.bglov.com. [cited 12 January 2021]. Available from: https://www.bglov.com/page/ETIChEN-KODEKS-NA-LOVTsITE-OT-EVROPEYSKIYa-SAYuZ/

КАНЕТИ, Елиас. Маси и власт. София: УИ, 1996

КАРАГЬОЗОВ, К. 150 000 ловци в България, 1 800 от тях – жени. Факти[online]. www.fakti.bg. [cited 10 January 2021]. Available from: https://fakti.bg/bulgaria/254733-150-000-lovci-v-balgaria-1-800-ot-tah-jeni

КАЦЕВ, Васил. Жанрове и форми на фотожурналистиката. София:Наука и изкуство, 1962

КАФТАНДЖИЕВ, Христо. Фотографията като знакова ситема. Българско фото, 1989, № 9

КОВАЧЕВ, Пенчо. Тодор Живков подобри световен рекорд на Гьоринг от 1936 г. 24 часа[online]. www.24chasa.bg. [cited 18 January 2021]. Available from: https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/5176797

КОРОЛЕВА, Н. Как се става ловец в Германия: цени, правила и изисквания. Дойче веле[online]. www.dw.com [cited 10 January 2021]. Available from:https://www.dw.com/bg/как-се-става-ловец-в-германия-цени-правила-и-изисквания/a-52218321

Ловецът Лютви Местан отстреля три вълка на гонка. БГ Лов[online]. www.bglov.com. [cited 14 January 2021]. Available from: https://www.bglov.com/page/Lutvi-Mestan-otstrelya-tri-vulka/

МАКЛЮЭН, Маршал. Понимание медиа: внешние расширения человека. Москва: Канон-пресс-ц, 2003

НУРКОВА, Вероника. Психология фотографии. Москва: Юрайт, 2019

ПЕНЧЕВ, Бойко. Пеображенито на страха. Словото[online]. www.slovo.bg. [cited 19 January 2021]. Available from: https://www.slovo.bg/old/bpenchev/tagite/bp-t_434.htm

ПЕТЕВ, Тодор. Комуникационната спирала – трансформации и конфликти. София:Аскони-издат, 2008

ПЕТРОВА, Анелия. Политически и социални аспекти на съвременните процеси на поляризация в САЩ. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, София: Факултет по журналистика и масова комуникация, 2020, №27, т. 1 с. 44.

Статистика за отстрел в ловен сезон 2013-2014. НЛРС-„Съюз на ловците и риболовците в България“[online]. www.slrb.bg. [cited 10 January 2021]. Available from: https://www.slrb.bg/lov/lovna-statistika/

ТРОМПЕНААРС, Фонс, Чарз Хамдън-Търнър. Да се носиш по вълните на културата. София: Класика и стил, 2004

ХОФСТЕДЕ, Хеерт, Хеер Ян Хофстеде, Михаил Минков. Култури и организации: софтуер на ума. София: Класика и стил, 2020

ШЕВАЛИЕ, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите. София: Петриков, 1996, т. 1, 2

INGLEHART, Ronald, Christian Welzel. Inglehart–Welzel Cultural Map.

World Values Survey[online]. www.worldvaluessurvey.org. [cited 17 January 2021]. Available from: http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

Published

2021-07-01

How to Cite

Zahariev, I. (2021). Visual Suggestions via Photos With Hunting Trophies (Validation of Cultural Indexes Through Photographic Images in the Mass Communication). Media and Language, (9), 48–75. https://doi.org/10.58894/.vi9.219

Issue

Section

Media Monitoring