“Refinement” and “Scraping” for Political and Media Use
DOI:
https://doi.org/10.58894/SPND6085Keywords:
political communication, populism, propaganda, media languageAbstract
The research examines the most commonly used words in political communication during two historical periods of the country’s development: the totalitarian and post-totalitarian eras. The infiltration of the lexemes „improvement“ and „eradication“ into the media discourse is traced to investigate their establishment in the journalistic vocabulary and their transformation into lexical dominants and emblems of public communication in both periods. The reasons for the journalistic assimilation of representative specimens from political lexicon vary. In the totalitarian state, the media unquestioningly reproduce the ideological concepts and linguistic clichés of the authorities and actively participate in state propaganda. In the post-totalitarian period, within the framework of a free media discourse, journalists adopt the words generated by mediatized political behavior and communication according to tabloid standards. The media coverage and overexposure of modern political vocabulary in both periods indicate the dominant role of power discourse in public communication.
References
Андреева 2015: Андреева, Д. Рицари на „малката правда“. В търсене на разследващата журналистика преди Десети ноември 1989 , Newmedia21, 2015
Аренд 1951: Аренд, Х. Произход на тоталитаризма, 1951
Брезински 1976: Брезински, С. Журналистическа стилистика, 1976
Ван Дайк 2006: Van Dijk, T. Discourse and Manipulation. Discourse & Society. Vol 17(2). https://doi.org/10.1177/0957926506060250
Василев 2018: Василев, С. Лидерство и медии, изд. Сивас, София, 2018, с.237-241
Виденов 1999: Виденов М. Езикът и общественото мнение, 1999, с.112
Виденов 1999: Виденов, М. Езикът и общественото мнение. АИ Проф. Марин Дринов, София, 1999, с.149
Виденов 2016: Виденов, М. Из моя езиковедски бележник, изд. Захарий Стоянов, София, 2016, с.16
Даскалова 2011: Даскалова, Н. Новинарската стойност на политическите субекти. сб. Медиите и политиката, съст. Георги Лозанов и Орлин Спасов, София, 2011, с.219
Дееничина 2006: Дееничина М., Репресивната функция на медиите в тоталитарното общество през случая „Една жена на 33“, сб. „Българската журналистика, 160 години, минало, настояще, перспективи“, 2006
Делийски 2020: Делийски, С., Символният смисъл в политическата комуникаци : Концептуалните метафори във всекидневния политически дискурс във Facebook и Дерманци. София, 2020.
Ефремов 2019: Ефремов, Е. Правни аспекти на журналистическото редактиране, изд. Фабер, 2019, с.28-33
Ефтимова 2014: Ефтимова, А. Медиен език и стил: теория и съвременни практики, унив. изд. „Св. Кл Охридски“, София, 2014
Ефтимова 2014: Ефтимова, А. Основите политически стилове днес са три. Любословие, 27.02. 2014 г. Достъпно на: https://luboslovie.bg/2014/02/27/%
Иванова 2021: Иванова, И. Езиковата мода в онлайн медиите: наблюдения върху някои комуникативни практики. Медии и език, 18 юли 2021, № 10, Достъпно на: https://medialinguistics.com/
Куцева 2011: Куцева, Г. Новите реалности: „медиатизиране“ на политиката или „политизиране“ на медийното съдържание. Медиите и политиката, съст. Георги Лозанов и Орлин Спасов. София, 2011, с.195
Липман 1922: Липман, У. Общественото мнение, Ню Йорк, 1922
Любенов 2017: Любенов, М. Партии, идентичност, популизъм. Портал Култура, 17 март 2017 г.,
Малецке 1994: Малецке, Г. Психология на масовата комуникация, изд. къща Хъски, София, 1994, с.183
Монова 2014: Монова, Т. Новият журнализъм на Прехода. изд. Парадокс, София, 2012, с.21
Монова 2009: Монова, Т. Пресата през януари: таблоидизацията е завършена, политическите послания – безопасни ( анализ, базиран на данните от агенция „Маркет Линкс“, януари 2009). Фондация медийна демокрация, 1 март 2009 г. Достъпно на: http://www.fmd.bg/?p=978
Николова 2010: Николова, Р. Конституционноправни аспекти на свободата в медийната дейност, Достъпно на: file:///C:/Users/vivacom/Documents/%D0%A1%D0%9D%D0%98%D0%9C%D0%9A%D0%98%20%D0%97%D0%90%20%D0%A4%D0%91/law-journal1-2010-1.pdf
Петров : Петров, М. Журналистическите сатурналии. Професионални ролеви модели, информационни ценности и семиотични парадокси в тоталитарното и посттоталитарното общество
Чоролеева 2010: Чоролеева, М. „Езикова мода“ и процесите на развитие и обогатяване на лексиката. Многообразие в единството, № 1, 2010, с. 26-30, Достъпно на: http://tksi.org/SUB/papers/1-1/1-1-3.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.