Как психологията може да помогне за решаването на проблема с фалшивите новини

Автори

  • Стефан Марков Българска академия на науките

DOI :

https://doi.org/10.58894/.vi10.213

Ключови думи :

фалшиви новини, дезинформация, психология на фалшивите новини, побутване

Резюме

Бумът на онлайн фалшиви новини в световен мащаб насочи вниманието на редица изследователи към този феномен. Освен научния интерес към темата, впечатление прави и желанието на множество социални актьори да бъдат създадени механизми за ограничаване на дезинформацията в интернет. Социалните мрежи се опитват да регулират собствените си платформи по подходящ и ефективен начин, различни държави и общности от държави обмислят и разработват законодателни мерки срещу фалшивите новини, създават се компютърни алгоритми, които да разпознават невярно съдържание. Всички тези усилия обаче няма да донесат желания резултат, ако имплементираният подход не е принципно правилен. Настоящият текст е опит да се посочи как съвременните постижения на психологията и когнитивните науки могат да залегнат в основите на почти всички предприемани и планирани мерки срещу фалшивите новини. Актуалното научно разбиране за човешкото поведение е в състояние отчетливо да помогне в борбата с онлайн дезинформацията, ако бъде взето предвид и разработваните мерки бъдат съобразени с него.

Използвани източници

Алкот, Генцкоу 2017: Allcott, H., M. Gentzkow. Social Media and Fake News in the 2016 Election. – Journal of Economic Perspectives, 31 (2), 2017, 211–236

Ариели 2008: Ariely, D. Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. New York: HarperCollins, 2008

Ариели 2010: Ariely, D. The Upside of Irrationality: The Unexpected Benefits of Defying Logic at Work and at Home. New York: HarperCollins, 2010

Ариели 2016: Ariely, D. Payoff: The Hidden Logic That Shapes Our Motivations. New York: TED Books (Simon&Schuster, Inc.), 2016

Аркес, Бьом, Ксу 1991: Arkes, H. R., L. E. Boehm, G. Xu. Determinants of Judged Validity. – Journal of Experimental Social Psychology (27), 1991, 576-605

Аркуб ет. ал. 2020: Arqoub, O. A., A. A. Elega, B. E. Özad, H. Dwikat, F. A. Oloyede. Mapping the Scholarship of Fake News Research: A Systematic Review. – Journalism Practice, 2020 https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1805791

Ван дер Линден, Роузенбийк 2021: Van der Linden, S., J. Roozenbeek. Psychological Inoculation Against Fake News. In: THE PSYCHOLOGY OF FAKE NEWS. Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation. Ed. by R. Greifeneder, M. E. Jaffé, E. J. Newman, N. Schwarz. Oxon: Routledge, 2021, 147-169. DOI: 10.4324/9780429295379

Варго, Гуо, Амазийн 2018: Vargo, C., L. Guo, M. Amazeen. The Agenda-Setting Power of Fake News: A Big Data Analysis of the Online Media Landscape from 2014 to 2016. – new media & society, 20 (5), 2018, 2028-2049. https://doi.org/10.1177/1461444817712086

Вентурини 2019: Venturini, T. From Fake to Junk News, The Data Politics of Online Virality. –In: Data Politics: Worlds, Subjects, Rights. Ed. By: E. Bigo, E. Isin, E. Ruppert. London: Routledge, 2019, 123-144

Канеман 2012: Канеман, Д. Мисленето. София: Изток-Запад, 2012

Канеман, Сибони, Сънстейн 2021: Kahneman, D., O. Sibony, C. R. Sunstein. Noise. A Flaw in Human Judgement. New York: Little, Brown and Company, 2021

Ковачева 2019: Ковачева, Р. Фалшива новина ли са фалшивите новини?. – В: Медии и журналистика – Професионалните стандарти между властта и парите. Съст. Б. Златанов, София: ФЖМК, 2019, 64-71

Марков 2020: Марков, С. Фалшиви Новини и Социални Мрежи – Защо и Как Дезинформацията Процъфтява Онлайн. NewMedia21, 2020, Посетена на 1.5.2021. [https://www.newmedia21.eu/analizi/falshivi-novini-i-sotsialni-mrezhi-zashto-i-kak-dezinformatsiyata-protsaftyava-onlajn/]

Мартел, Пеникуук, Ранд 2020: Martel, C., G. Pennycook, D. G. Rand. Reliance on Emotion Promotes Belief in Fake News. – Cognitive Research: Principles and Implications, 5, 47, (2020) https://doi.org/10.1186/s41235-020-00252-3

Марш, Янг 2018: Marsh, E. J., B. W. Yang. Believing Things That Are Not True. A Cognitive Science Perspective on Misinformation. –In: Misinformation and Mass Audiences. Eds.: B. G. Southwell, E. A. Thorson, & L. Sheble. Austin: University of Texas Press, 2018, 15-34

Марш, Стенли 2021: Marsh, E. J., M. L. Stanley. False Beliefs. Byproducts of an Adaptive Knowledge Base? – In: THE PSYCHOLOGY OF FAKE NEWS. Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation. Ed. by R. Greifeneder, M. E. Jaffé, E. J. Newman, N. Schwarz. Oxon: Routledge, 2021, 131-146. DOI: 10.4324/9780429295379

Мокану ет ал. 2015: Mocanu, D., L. Rossi, Q. Zhang, M. Karsaib, K. Quattrociocchi. Collective Attention in the Age of (Mis)information. – Computers in Human Behavior, 51(Part B), 2015, 1198–1204

Пеникуук, Кенън, Ранд 2018: Pennycook, G., T. D. Cannon, D. G. Rand. Prior Exposure Increases Perceived Accuracy of Fake News. – Journal of Experimental Psychology: General, 147(12), 2018, 1865-1880. https://doi.org/10.1037/xge0000465

Пеникуук, Ранд 2019: Pennycook, G., D. Rand. Lazy, Not Biased: Susceptibility to Partisan Fake News is Better Explained by Lack of Reasoning Than by Motivated Reasoning. – Cognition, 188, 2019, 39-50. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.06.011

Пеникуук, Ранд 2021: Pennycook, G., D. G. Rand. The Psychology of Fake News. – Trends in Cognitive Sciences, 25 (5), 2021, 388-402 https://doi.org/10.1016/j.tics.2021.02.007

Потхаст ет ал. 2018: Potthast, M., J. Kiesel, K. Reinartz, J. Bevendorff, B. Stein. A Stylometric Inquiry into Hyperpartisan and Fake News. The 56th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics. Proceedings of the Conference, Vol. 1 (Long Papers), 2018, 231-240, Available from: https://www.aclweb.org/anthology/P18-1.pdf

Сонг, Шварц 2008: Song, H., N. Schwarz. Fluency and the Detection of Misleading Questions: Low Processing Fluency Attenuates the Moses Illusion. – Social Cognition, 26, 2008, 791–799.

Суайър, Екер 2018: Swire, B., U. Ecker. Misinformation and it’s Correction. Cognitive Mechanisms and Recommendations for Mass Communication. – In: Misinformation and Mass Audiences. Ed. by B. G. Southwell, E. A. Thorson, & L. Sheble. Austin: University of Texas Press, 2018, 168-182

Талер, Сънстейн 2014: Талер, Р., К. Сънстейн. Побутване. София: Изток-Запад, 2014

Тандок, Лим, Линг 2018: Tandoc E. C., Z. W. Lim, R. Ling. Defining “Fake News”. – Digital Journalism, 6(2), 2018, 137-153

Тополински 2012: Topolinski, S. Nonpropositional Consistency. – In: Cognitive Consistency: A Fundamental Principle in Social Cognition. Ed. by B. Gawronski & F. Strack. New York: Guilford Press, 2012, 112–13.

Хилбиг 2009: Hilbig, B. E. Sad, Thus True: Negativity Bias in Judgments of Truth. – Journal of Experimental Social Psychology, 45, 2009, 983–986. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2009.04.012

Шварц, Жалберт 2021 : Schwarz, N., M. Jalbert. When (Fake) News Feels True: Intuitions of Truth and the Acceptance and Correction of Misinformation. – In: THE PSYCHOLOGY OF FAKE NEWS. Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation. Ed. by R. Greifeneder, M. E. Jaffé, E. J. Newman, N. Schwarz. Oxon: Routledge, 2021, 73-89. DOI: 10.4324/9780429295379

Ариели 2019: Ariely, D. How to Change Your Behavior for the Better. TED Talk. Видео на адрес: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_how_to_change_your_behavior_for_the_better

Файлове за сваляне

Публикуван

01-12-2021

Как да цитирате

Марков, С. (2021). Как психологията може да помогне за решаването на проблема с фалшивите новини. Медии и език , (10), 15–33. https://doi.org/10.58894/.vi10.213

Брой

Секция

Анализи