Светлините на града и „коледният дух“
За социалното производство на празнично пространство
DOI :
https://doi.org/10.60054/SBG.2025.29.173-192Ключови думи :
коледна украса, градски дизайн, празнично пространство, публично пространство, право на градРезюме
Полемиките, разпалили се около коледната украса на София в края на 2023 г., поставиха във фокуса на публичното внимание ролята на градския дизайн, и на градската украса в частност, не само за формирането на градската визуална среда, но и за създаването на празнично пространство в града. Импулсирано от разсъжденията на Ивайло Дичев за града като сцена и за празника като медия, изследването се вглежда в напреженията и конфликтите, които възникват в процеса на социално производство на празнично пространство, породени от разнообразни фактори и съображения – естетически, политически, финансови, екологични, комерсиални и др., и търси проекциите на тези конфликти във виртуалното пространство на социалните мрежи, доколкото именно там те получиха най-голяма публичност. Анализът поставя под въпрос изходната изследователска хипотеза, че коледната градска украса е впримчена в политическите битки за градското пространство като публично пространство, с други думи – за „правото на град“.
Библиография
Дичев, Ивайло. 2005. Пространства на желанието, желания за пространство. Етюди по градска антропология. София: „Изток – Запад“.
Дичев, Ивайло. 2014. „Градът като протестна медия“. Семинар_BG, 10Б (https://www.seminar-bg.eu/spisanie-seminar-bg/broy10b/601-gradat-kato-protestna-media.html, последно посетен на 12.12.2024 г.).
Дичев, Ивайло. 2018. „Празникът като медия“. Българска етнология, 2, 167–177.
Янчев, Павел. 2014. „Епизоди на урбанистичен активизъм в София – градските публични пространства между институции и граждани“. Семинар_BG, 10Б (https://www.seminar-bg.eu/spisanie-seminar-bg/broy10b/607-epizodi-na-urbanistichenaktivizam-v-sofia.html, последно посетен на 12.12.2024 г.).
Dehaene, Michiel and Lieven De Cauter. 2008. “Heterotopia in a postcivil society”. In: Dehaene, Michiel and Lieven De Cauter (eds.). Heterotopia and the City. Public Space in a Postcivil Society. London and New York: Routledge, 3–9.
Harvey, David. 2008. “The right to the city”. New Left Review, 53, 23–40.
Harvey, David. 2012. Rebel Cities. From the Right to the City to the Urban Revolution. London and New York: Verso.
Jalonen, Harri. 2014. “Social media – an arena for venting negative emotions”. Online Journal of Communication and Media Technologies, 4, 53–70. DOI: 10.30935/ojcmt/5704.
Larsen, Timothy (ed.). 2020. The Oxford Handbook of Christmas. Oxford: Oxford University Press.
Lefebvre, Henri. 1968. Le Droit à la ville. Paris: Éditions Anthropos.
Miller, Daniel (ed.). 1993. Unwrapping Christmas. Oxford: Clarendon Press.
Miller, Daniel. 2017. “Christmas: An anthropological lens”. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 7(3), 409–442.
Nissenbaum, Stephen. 1997. The Battle for Christmas: A Cultural History of America’s Most Cherished Holiday. New York: Alfred A. Knopf.
van Bavel, Jay, Claire Robertson, Kareena del Rosario, Jesper Rasmussen and Steve Rathje. 2024. “Social media and morality”. Annual Review of Psychology, 75, 311–340.
Waits, William. 1993. The Modern Christmas in America: A Cultural History of Gift Giving. New York and London: New York University Press.
Whiteley, Sheila (ed.). 2008. Christmas, Ideology and Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Файлове за сваляне
Публикуван
Как да цитирате
Брой
Секция
Лиценз

Публикация с Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.