Интернет меметиката като код на комуникация

Автори

DOI :

https://doi.org/10.60054/SBG.2025.29.214-244

Ключови думи :

дигитална меметика, интернет меме, онлайн комуникация, меметичен език, vaporwave

Резюме

Контекстът, в който интернет меметата се развиват, развитието на web 2.0 и амбициите за web 3.0 са неразривно свързани с активно участие и интерективност. Всеки с достъп до компютър и интернет може да се докосне до безплатни научни статии, изображения, музика, видеоклипове и др. и да създава сам (аудио)визуални творения. Текстът разглежда влиянието на интернет меметата върху комуникацията и езика. Изследователските въпроси са по какъв начин комуникацията (on – в дигиталното пространство и off-line-на живо) и езиковостта се е променила, вследствие на влиянието на интернет меметата? Можем ли да говорим за (интернет) меметичен език и какви са разликите между меметичните езикови и традиционните езикови правила? По какъв начин могат да се преведат меметичните езикови системи чрез понятия от лингвистиката? Какви са резултатите от влиянието на интернет меметата върху общуването и езика? Ще бъде направен опит да се отговори на тези въпроси, като ще се разгледат примери за влияние на интернет меметата върху различни сфери: 1. Писменост в дигиталната комуникация. 2. Визуални изображения в сферите на изкуството, графичния и уеб дизайн и аудио-визуални произведения. 3. Човешкото поведение.

 

 

Библиография

Генова, Д. 2020. "Интернет мемета и комуникация онлайн". Български фолклор, 3/2020.

Дечева, Т. 2025. "Глич-арт и фотографският образ. Деформации и счупване на цифровите образи". Списание Кино. https://spisaniekino.com/%D0%B3%D0%BB%D0%B8%D1%87-%D0%B0%D1%80%D1%82-%D0%B8-%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7-%D0%B4%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8-%D0%B8-%D1%81%D1%87%D1%83%D0%BF%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8.html (последно посетен на 27. 02. 2025)

Иванова, Мария. 2022. "Меметата в новините и меметата като новини". Медиалог, 11/2022, 153-184.

Минева, Мила. 2022. „'Да не излиза' или популярната култура като поле за експериментални практики", Семинар_BG, 21. https://www.seminar-bg.eu/spisanie-seminar-bg/broy21/798-da-ne-izliza.html

Перов, Т. 2023. "Едно необикновено животно: Котаракът Румен има 60 хил. последователи във Facebook". BulgariaOnAir. https://www.bgonair.bg/a/36-sutreshen-blok/302044-edno-neobiknoveno-zhivotno-kotarakat-rumen-ima-60-hil-posledovateli-vav-facebook (последно посетен на 13. 02. 2025 г.)

Терзиев, К. 2012. Рекомпозиция- автор, медия и произведение в епохата на дигиталното производство. София: Изток-запад.

Álvarez, David. 2024. Nostalgia Isn't What it Used to Be: On Vaporwave's Glitched, Aspirational Aesthetics. Iluminace. 36. 107-126. 10.58193/ilu.1788.

Baudrillard, J. 1988. Selected Writings, ed. Mark Poster. Stanford, Calif: Stanford Univ. Press

Davison, Patrick. 2012. The Language of Internet Memes. 10.18574/nyu/9780814763025.003.0013.

Douglas, Nick. 2014. It's Supposed to Look Like Shit: The Internet Ugly Aesthetic. Journal of Visual Culture. 13. 314-339. 10.1177/1470412914544516.

Dovydaitis, Gytis. 2021. "Celebration of the Hyperreal Nostalgia: Categorization and Analysis of Visual Vaporwave Artefacts". Art History & Criticism. 17. 113-134. 10.2478/mik-2021-0010.

gamedev, 2022. What is the difference between a bug and a glitch? Is it just the same thing or is there a difference?, Reddit. https://www.reddit.com/r/gamedev/comments/qe4eqi/what_is_the_difference_between_a_bug_and_a_glitch/ (last seen 25. 02. 2025)

Glitsos, Laura. 2018. Vaporwave, or music optimised for abandoned malls. Popular Music. 37. 100-118. 10.1017/S0261143017000599.

Grundlingh, Lezandra. 2017. "Memes as speech acts". Social Semiotics. 28. 10.1080/10350330.2017.1303020.

Jenkins, H., et al. 2006. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. An Occasional Paper on Digital Media and Learning.

Kostadinovska-Stojchevska, Bisera & Shalevska, Elena. 2018. "INTERNET MEMES AND THEIR SOCIO LINGUISTIC FEATURES". English Language and Linguistics. 2. 10.5281/zenodo.1460989.

Kuipers, G. (2002). "Media culture and internet disaster jokes: Bin Laden and the attacks on the World Trade Center". European Journal of Cultural Studies, 5(4). doi: 10.1177/1364942002005004296

Krustovski, J. 2023. What Is Plunderphonics. https://microgenremusic.com/category/genres/plunderphonics/ (последно посетен на 27.02.2025 г.)

Lessig, Lawrence. 2008. Remix: Making Art and Commerce Thrive in a Hybrid Economy. 10.5040/9781849662505.

Loignon, Guillaume & Messier, Philippe. 2020. Vaporwave pedagogy: Multimodal learning with an internet music microgenre. 16.

McLeod, Ken. 2018. "Vaporwave: Politics, Protest, and Identity". Journal of Popular Music Studies. 30. 123 142. 10.1525/jpms.2018.300409.

Mick-Evans, K. 2019. One Does Not Simply Preserve Internet Memes: Preserving Internet Memes Via Participatory Community -Based Approaches. 10.13140/RG.2.2.18093.54240.

Milner, R., 2016. The world made meme: Discourse and identity in participatory media. (Unpublished doctoral dissertation). University of Kansas, Lawrence, KS. Retrieved from academia.edu

Milner, R. M. 2012. The World Made Meme: Discourse and Identity in Participatory Media. PhD diss., University of Kansas. Accessed March 13 2015. https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/ 1808/10256/Milner_ku_0099D_12255_DATA_1.pdf?sequence=1.

Miltner, K. M. 2014. “'There’s no place for lulz on LOLCats': The role of genre, gender, and group identity in the interpretation and enjoyment of an Internet meme". First Monday, 19(8). https://doi.org/10.5210/fm.v19i8.5391

Miltner, K.M. and Highfield, T. 2017. "'Never Gonna GIF You Up': Analyzing the Cultural Significance of the Animated GIF". Social Media and Society.

Orlovas, Vygintas. 2019.“The Influence of Internet Culture on the Shifts in Aesthetics. A Practice-Based Approach to Vaporwave.” Sovijus 7, no. 1 (2019): 129–137.

Pinto, J. 2017. Cultural Ideas Essay. Vaporwave & Postmodernism: An Analytical Interpretation of Blank Banshee. SAE Institute London.

Semotiuk, O., & Shevchenko, V. 2023. "Making fun of power: political cartoons and memes about President Zelensky. Quantitative and qualitative analysis". The European Journal of Humour Research, 10(4), 82–98. https://doi.org/10.7592/EJHR.2022.10.4.703

Shifman, L. 2014. “The Cultural Logic of Photo-Based Meme Genres.Journal of Visual Culture 13 (3): 340–358. doi:10.1177/1470412914546577.

Soriano, Ezequiel. 2022. "Internet vernacular creativity. Vaporwave, counterculture and copyright". ISEA2022 Proceedings, (2022): 556-561

Tay, G. J. S. 2014. "Binders full of LOLitics: Political humour, inter net memes, and play in the 2012 US Presidential Election (and beyond)". European Journal of Humour Research 2(4): 46– 73

Vadde, Aarthi. 2017. Amateur Creativity: Contemporary Literature and the Digital Publishing Scene. New Literary History. 48. 27-51. 10.1353/nlh.2017.0001.

Wiggins, B. 2019. The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Routlege Studies in New Media and Cyberculture. 52 Vanderbilt Avenue, New York, NY 10017.

Zavala Barreda, Karla. 2018. Dystopian Shopping Malls: Vaporwave and The Ghosts of The Future. Paper presented at Cool Retro Camp Trash, Aesthetic Concepts in Popular Culture, Freiburg, Freiburg University.

Авторска биография

Автор: Мария Иванова, Авторът не е асоцииран с организация

Мария Иванова е доктор по „Културна антропология“. Изследователските й интереси са в областта на културната антропология, антропология на всекидневието, популярната култура, дигиталните медии, младежките култури, градската история и фолклористиката.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-08-01

Как да цитирате

Иванова, М. (2025). Интернет меметиката като код на комуникация. Семинар_BG, (29), 214–244. https://doi.org/10.60054/SBG.2025.29.214-244