Хип-хоп кръстопътища на популярното, политическо и смешно в медийната музика от България

Автори

  • Венцислав Димов Факултет по журналистика и масови комуникации, Софийски университет https://orcid.org/0000-0002-4964-8540

DOI :

https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.75-96

Ключови думи :

хип-хоп култура, алтернативни медии, комично, пародия, Жлъч, Ъпсурт, Ицо Хазарта

Резюме

Студията предлага наблюдения върху някои траектории на смешното в българския хип-хоп, които са на пресечките на популярна култура и популярна политика. Анализирани са хип-хоп клипове на артисти („Ъпсурт“, Ицо Хазарта, Жлъч), които имат огромна популярност в мрежата, дължаща се до голяма степен на политическите послания. Чрез аналитични прочити на песенни текстове, функциониране, визуални разкази в клиповете и медийни разкази за артистите и парчетата се показва как в свободната интернет среда тези хип-хоп перформативни послания съществуват като избори на протестиращия човек, алтернативна журналистика, оръжия на комуникационния фронт за обругаване на противника, подривни ресурси през комичното и пародията.

 

Библиография 

Аврамов, Асен. 2021. „Думи в действие (Опит за вграждане на българската рап музика в съвременната българска литература – текстове, артисти, послания)“. Литературата, Год. XV, 26. Литературната история днес. Част втора: 343–362.

Бергсон, Анри. 1996. Смехът. Есе относно значението на комичното. София: Сонм.

Вайсова, Леа. 2023. „Политики на концерта: или как политическа партия „Има такъв народ“ спечели сърцата на гласоподавателите?“. Семинар_BG, 26.

Гройс, Борис. 2014. Коммунистический постскриптум. Москва: Ад Маргинем Пресс

Димов, Венцислав. 2012. „„Power to the people” (към парадоксите на отношенията медийна музика – власт)“. В: Нейкова, Мария (съст., ред.). Медии, власт, пари – има ли място за качествена журналистика. Сборник „Журналисти по теория, журналисти на практика, София: СУ „Св. Климент Охридски”, ФЖМК, 77–90.

Димов, Венцислав. 2013. „Вагнер, Волен, Шишарката, Шамара и ... (Върху звуковите образи на протеста и техните медийни репрезентации)”. В: Ангелова, Вяра (съст.) Граждани и медии. Сборник с доклади от научната конференция „Граждани и медии”, 16–17 май 2013 г. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 307–323.

Димов, Венцислав. 2014. „Треска в делнична вечер (За медийната сила на песента в един не само акустичен свят)“. В: Ангелова, Вяра, Нейкова, Мария, Попова, Жана (съст., ред.) Радио, разказ, реч. Юбилеен сборник в чест на проф. дсн Снежана Попова. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 35–47.

Дичев, Ивайло. 2019. Културни сцени на политическото. София: Просвета.

Паси, Исак. 2001. Смешното. София: ИК Труд.

Пейчева, Лозанка. 2019. Народният дух“ в авторските песни от България. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Петков, Владислав. 2023. „Отвъд популизма: казусът „Песен за Лена““. Семинар_BG, 26.

Райжекова, Гергана. 2019. Невидимият рок. Алтернативната рок сцена в България. София: Интервю прес.

Рикьор, Пол. 1994. Живата метафора. София: ЛИК.

Спасов, Орлин. 2011. „Медиите и политиката: залезът на четвъртата власт?“ В: Лозанов, Георги, Спасов, Орлин (съст.) Медиите и политиката. София: Фондация „Медийна демокрация“, 221–240.

Chang, Jeff. 2005. Can’t Stop, Won’t Stop: A History of the Hip-Hop Generation. New York: St. Martin's Press.

Čolović, Ivan. 2008. Balkan – Terror Culture. Beograd: Biblioteka XX vek.

Dimov, Ventsislav. 2014. “Bulgarian Hip-hop Music as a Phenomenon of Alternative Journalism / Болгарская „хип-хоп” музыка как феномен альтернативной журналистики”. В: Сергеева, Т. С. (ред.). Медиаобразы в современном информационном пространстве. Казань: Казанский федеральный университет, 25–52.

Du Gay, Paul, Hall, Stuart; Janes, Linda, Koed Madsen, Anders, Mackay, Hugh and Negus, Keith. 2013. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. London: SAGE.

Fiske, John. 1995. „Popular Culture“. In: Lentrichia, Frank, McLaughlin, Thomas (eds.) Critical Terms for Literary Study. Chicago: The University of Chicago Press, 321–335.

Frith, Simon. 1983. Sound Effects: Youth, Leisure and the Politics of Rock ’n’ Roll. London: Constable.

Guins, Raiford, Cruz, Omayra Zaragoza (eds.) 2005. Popular Culture. A Reader. London: SAGE Publications.

Hall, Stuart. 2005. „Notes on Deconstructing The Popular“. In: Guins, Raiford, Cruz, Omayra Zaragoza (eds.) Popular Culture. London: Sage, 64–71.

Laclau, Ernesto. 2005. On Populist Reason. London: Verso.

Middleton, Richard. 1990. Studying Popular Music. Philadelphia: Open University Press.

Mitchell, Tony (ed.). 2001. Global Noise: Rap and Hip-Hop Outside the USA. Middletown: Wesleyan University Press.

Negus, Keith. 1999. Music Genres and Corporate Cultures. London and New York: Routledge.

Shuker, Roy. 2001. Understanding Popular Music. London and New York: Routledge.

Shuker, Roy. 2005. Popular Music. The Key Concepts. London and New York: Routledge.

Tagg, Philip.1982. „Analysing Popular Music“. Popular Music, 2: 37–67.

Vernallis, Carol. 2013. Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press.

Електронни източници

Ангелов, Георги А. 2021. „Ицо Хазарта влиза в политиката. Добър ход ли беше това?“. Deutsche Welle – DW. 12.10.2021 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Бойко Борисов. 2020. „Бойко Борисов пее 3 в 1 (Ъпсурт)“. Suck My Dick Studios. YouTube. 11.05.2020 г. (посетено на 23.03.2023 г.).

Жлъч. 2016. „One Shot: Жлъч – И утре е ден [Official Episode 012]“. YouTube. 19.05.2016 г. (посетено на 19.03.2023 г.).

Ицо Хазарта. 2014. „One shot: Ицо Хазарта – Хип-Хоп“. FacingTheSunOfficial. You tube.17.05.2014 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ицо Хазарта. 2019а. Фейсбук, 26.10.2019 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ицо Хазарта. 2019б. Фейсбук, 17.11.2021 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ицо Хазарта. 2022. „Депутата Христо“. FacingTheSunOfficial. YouTube. 15.09.2022 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ицо Хазарта feat. Homelesz. 2019. „Имам човек“. FacingTheSunOfficial. YouTube. 17.10.2019 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

МИГNews.info. 2022. „Ицо Хазарта обръща вота срещу Борисов с „Депутата Христо““. МИГNews.info, 21.09.2022 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Стоянова, Вяра. 2019. „Рапърът Жлъч: Криско зад Мая Манолова?! На кого му пука – на децата?“. Площад Славейков. 14.09.2019 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Труд, 2022. „Лена залитна и по Хазарта“. Труд, 13.07.2022 г. (посетено на 19.03.2023 г.).

Шоуто на Цитиридис. 2022. „Ицо Хазарта, Homelesz, ЖЛЪЧ и Нели Рангелова в „Шоуто на Николаос Цитиридис“ (29.01.2020 г.)“. Шоуто на Цитиридис. YouTube. 22.06.2022  г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ъпсурт. 2012а. „Upsurt – Kolega“. M. A. YouTube. 01.03.2012 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ъпсурт. 2012б. „3 в 1“. FacingTheSunOfficial. YouTube. 10.06.2012 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

Ъпсурт. 2014. „Бай Хуй“. Riva Sound Records. YouTube. 06.02.2014 г. (посетено на 21.03.2023 г.).

LOGO5 + DJ Darkstep. 2011. „Петилетка“. DJ Darkstep. YouTube. 29.06.2011 г. (посетено на 24.03.2023 г.).

SCCFreestyles@SCCFreestyles. 2014. YouTube. (посетено на 21.03.2023 г.).

Авторска биография

Автор: Венцислав Димов, Факултет по журналистика и масови комуникации, Софийски университет

Венцислав Димов [д-р (1999); дн (2018)] е професор в СУ „Св. Климент Охридски“, Факултет по журналистика и масова комуникация; професор в Института за изследване на изкуствата – БАН (ръководител на Изследователска група по етномузикология). Области на научни интереси: етномузикология, антропология на традиционната и популярна музика, медийни изследвания. Автор на книгите: Етнопопбумът (2001); Добруджа: памет и песен (2012); Музика за народа на медийния фронт (Меката власт на народната и популярната музика в Социалистическа България) (2019); Живите гласове: представяне на архивираното звуково наследство на Райна Кацарова (плочи от 30-те и 40-те години на ХХ век) (2021); съавтор на книгите: Зурнаджийската традиция в Югозападна България (2002), С хоро и песен, с перо и слово. 120 години от рождението на Райна Кацарова (2021) и др.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-04-06

Как да цитирате

Димов, В. (2023). Хип-хоп кръстопътища на популярното, политическо и смешно в медийната музика от България. Семинар_BG, (26), 75–96. https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.75-96