Ако на революцията няма танци

Или защо социалните движения имат нужда от музика?

Автори

DOI :

https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.11-35

Ключови думи :

протести, скандиране, политическа музика, музика за движението

Резюме

Студията поставя по-общия въпрос за включването на културни продукти в социалните движения, като се фокусира върху различните музикални форми, подпомагащи протестни мобилизации. Съчетавайки т.нар. „рамкираща перспектива“ в изследванията на социалните движения с разглеждането на „музиката като функция“, включена в културната верига (а не „музиката като текст“), в статията се открояват три варианта: „музика на гнева“, „музика за електората“ и „музиката, която ни движи“. Предложената класификация се базира на примери от последните двадесет години в България и не претендира за изчерпателност.

 

Библиография

Георгиева, Валентина. 2017. Множества на несъгласните. Антропология на протестните движения в България (2009–2013). София: УИ „Св. Кл. Охридски“.

Димов, Венцислав. 2022. „‘Война и мир‘ 2.0: Отвъд шума на песенните фронтове“. В: Ковачева, Ралица, Попова, Жана, Ангелова, Вяра, Попова, Снежана. Журналистика, ценности, свят. Юбилеен сборник в чест на проф. д-р Мария Нейкова. София, УИ „Св. Климент Охридски“, 197–213.

Коларова, Румяна. 2021. „Феноменът парламентарни избори 2021 г.“. Политически изследвания, 1–2: 28–57.

Петков, Владислав. 2017. „БеГеВизия: Избори и референдум като музикална класация“. Семинар_BG, 14 (посетено на 10.02.2023 г.)

Рагару, Надеж. 2010. „Събитието ‚1989‘ през призмата на протестите от 1997: дългото сбогуване с комунизма“. В: Преплетените времена на настоящето: България 20 години след 89-та. София: Критика и хуманизъм, 37– 84.

Спасов, Орлин. 2019. „Възбудени читатели: поезията като средство за коментар в онлайн форумите“. Медиалог, 6: 8–29 (посетено на 30.01.2023 г.).

Христов, Тодор. 2007. Легитимирането на държавната власт и селските бунтове от 1900 г. (без сведения за място на издаване): Фондация „Извор“.

Benford, Robert & Snow, David. 2000. “Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment.” Annual Review of Sociology, 26: 611–639.

Corte, Ugo and Edwards, Bob. 2008. “White Power Music and the Mobilization of Racist Social Movements”. Music and Arts in Action, 1/1: 4–20 (посетено на 30.01.2023 г.).

Danaher, William. 2010. “Music and Social Movements”, Sociology Compass, 4/9, 811–823, DOI: 10.1111/j.1751-9020.2010.00310.x.

Doleac, Benjamin. 2013. “Strictly Second Line: Funk, Jazz, and the New Orleans Beat, Ethnomusicology Review, 18, (посетено на 11.02.2023 г.).

Eyerman, Ron and Jamison, Andrew. 1998. Music and Social Movements. Cambridge (UK) : Cambridge University Press.

Goldman, Emma. 2009 [1931]. Living my Life, The Anarchist Library, https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-living-my-life (посетено на 11.02.2023 г.).

Gromis, Ashley and Roy, William. 2013. “Music and Social Movements”. In: Snow, David, della Porta, Donatella, Klandermans, Bert, and McAdam, Doug (eds.) The Wiley Blackwell Encyclopedia of Social and political Movements. (Malden: Blackwell Publishing ltd.

Rosenthal, Rob and Flacks, Richard. 2016. Playing for Change. Music and Musicians in the Service of Social Movements. London and New York: Routledge.

Salerno, Daniele and van de Warenburg, Marit. 2023. “’Bella Ciao’: A Portable Monument for Transnational Activism”. International Journal of Cultural Studies, 26 (2): 164–181, DOI: 10.1177/13678779221145374, (посетено на 5.02.2023 г.).

Snow, David, Fliegenthart, Rens, Ketelaars, Pauline. 2019. “The Framing Perspective on Social Movements: Its Conceptual Roots and Architecture”. In: Snow, David, Soule, Sarah, Anne, Kriesi, Hanspeter and McCammon, Holly J. (eds.) The Wiley Blackwell Companion to Social Movements. (2nd ed.) Hoboken: John Wiley & Sons Ltd, 392–410.

Staggenborg, Suzanne, Eder, Donna and Sudderth, Lori. 1993. “Women’s Culture and Social Change: Evidence from the National Women’s Music Festival”. Berkeley Journal of Sociology, 38: 31–56; (посетено на 30.01.2023 г.)

Van Dyke, Nella and Taylor, Verta. 2019. “The Cultural Outcomes of Social Movements”. In Snow, David, Soule, Sarah Anne, Kriesi, Hanspeter and McCammon, Holly J. (eds.) The Wiley Blackwell Companion to Social Movements. (2nd ed.) Hoboken: John Wiley & Sons Ltd, 482–498.

Авторска биография

Автор: Валентина Георгиева, Философски факултет, Софийски университет

Валентина Георгиева е доцент по културология в СУ „Св. Климент Охридски“. Изследователските ѝ интереси съчетават полето на социалните движения с изследванията на популярната култура. През 2017 г. е публикувана монографията ѝ за протестните движения в България от 2009 г. до 2013 г., под заглавие Множества на несъгласните. През годините е активен участник в автономисткото, женското и ЛГБТИ движението, като сътрудничи на колективите на социален център „Аделанте“ и „Фабрика Автономия“ и работи с организациите „Български фонд за жените“, Младежка ЛГБТ организация „Действие“, сдружение „Възможности без граници“.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-04-06

Как да цитирате

Георгиева, В. (2023). Ако на революцията няма танци: Или защо социалните движения имат нужда от музика?. Семинар_BG, (26), 11–35. https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.11-35

Подобни статии

Можете също да прегледате стартирайте разширено търсене за подобни статии във връзка с тази статия.