Отвъд популизма
Казусът "Песен за Лена"
DOI :
https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.51-74Ключови думи :
политика, популярна музика, етнопоп, популизъм, Слави ТрифоновРезюме
Целта на настоящaта студия е да използва казуса с широко дискутираната „Песен за Лена“ за изследване и разбиране на сложните взаимоотношения между политиката и (поп-)културата. Доколкото тези взаимоотношения често раждат популистки дискурси, основната ни изследователска задача е да установим дали и как „Песен за Лена“ се вписва в популисткия дискурс на политическа партия „Има такъв народ“ и нейния лидер Слави Трифонов. За целта подхождаме мултидисциплинарно, като използваме методи и понятия от полето на културните изследвания и политическите науки, наред с изследвания в сферата на музиката, литературата и комуникациите. На базата на няколко нива на анализ стигаме до заключението, че „Песен за Лена“ носи много потенциал за конструиране на популистки дискурс, който обаче остава неизползван, защото се проваля да конструира „елит“ и „народ“ в антагонистични отношения.
Библиография
Димов, Венцислав. 2001. Етнопопбумът. София: Българско музикознание.
Димов, Венцислав. 2020. „Етнопоп музика и власт на Балканите (как една хибридна музика става мека сила в културните войни: медийно-антропологически прочити)“ В: Пейчева, Лозанка (съст.) Меката власт на популярната музика в медиите (по примери от България и Балканите). София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 12–63.
Дичев, Ивайло. 2019. Културни сцени на политическото. София: Просвета.
Петков, Владислав. 2017. „БеГевизия: избори и референдум като музикална класация“. Семинар_BG, 14.
Петков, Владислав. 2022. “Джипка ТВ: културни измерения на живите включвания на Бойко Борисов във Фейсбук”. Семинар_BG, 21.
Стателова, Розмари. 2003. Седемте гряха на чалгата. Към антропология на етнопоп музиката. София: Просвета.
Becker, Amy. 2020. “Applying Mass Communication Frameworks to Study Humor’s Impact: Advancing the Study of Political Satire”. Annals of the International Communication Association, 44 (3): 273–288.
de la Torre, Carlos (ed.). 2019. Routledge Handbook of Global Populism. New York: Routledge.
Caiani, Manuela and Padoan, Enrico. 2023. Populism and (Pop) Music. London: Palgrave Macmillan.
De Cleen, Benjamin and Carpentier, Nico. 2010. “Contesting the Populist Claim on “The People” through Popular Culture: The 0110 Concerts versus the Vlaams Belang”. Social Semiotics, 20 (2): 175–196.
Higgie, Rebeca. 2017. “Under the Guise of Humour and Critique: The Political Co-Option of Popular Contemporary Satire”. In: Davis, Milner J. (ed.) Satire and Politics. London: Palgrave Studies in Comedy, 73-102.
Kuipers, Giselinde. 2015. “Satire and Dignity”. In: Drees, Marijke and de Leeuw, Sonja (ed.) The Power of Satire. Amsterdam: John Benjamins, 19–32.
Laclau, Ernesto. 2005. “Populism: What’s in a Name?”. In: Panizza, Francisco (ed.) Populism and the Mirror of Democracy. New York and London: Verso, 32–50.
Laclau, Ernesto and Mouffe, Chantal. 1985. Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics. New York and London: Verso.
Machin, Tim. 2010. Analysing Popular Music. Image, Sound, Text. London: SAGE Publications.
Moffitt, Benjamin. 2016. The Global Rise of Populism: Performance, Political Style, and Representation. Stanford: Stanford University Press.
Ostiguy, Pierre. 2017. “Populism: A Socio-Cultural Approach”. In: Kaltwasser, Cristóbal, Taggart, Paul A., Espejo, Paulina O., Ostiguy, Pierre (ed.) The Oxford Handbook of Populism. Oxford: Oxford University Press, 104–133 .
Oswell, David. 2006. Culture and Society. An Introduction to Cultural Studies. London: SAGE Publications.
Rolfe, Mark. 2017. “The Populist Elements of Australian Political Satire and the Debt to the Americans and the Augustans”. In: Davis, Milner J. (ed.) Satire and Politics. London: Palgrave Studies in Comedy, 37-72.Simpson, Paul. 2003. On the Discourse of Satire. Towards a Stylistic Model of Satirical Humour. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing.
Way, Lyndon. 2016. “Protest Music, Populism, Politics and Authenticity. The Limits and Potential of Popular Music’s Articulation of Subversive Politics”. Journal of Language and Politics, 15 (4): 422–445.
Way, Lyndon and Mckerrell, Simon. 2017. “Understanding Music as Multimodal Discourse”. In: Way, Lyndon and Mckerrell, Simon (ed.) Music as Multimodal Discourse. Semiotics, Power and Protest. London and New York: Bloomsbury Publishing.
Wodak, Ruth. 2015. The Politics of Fear: What Right-Wing Populist Discourses Mean. London: SAGE Publications.
Файлове за сваляне
Публикуван
Как да цитирате
Брой
Секция
Лиценз

Публикация с Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.