Автопортретът като „вътрешно пространство“

Автори

DOI :

https://doi.org/10.58894/PMDY5297

Ключови думи :

изложба, автопортрет, взаимодействие, пространство, себепознание

Резюме

Статията разглежда пространството като флуидна категория на взаимодействие между автор и публика, в чието вътрешно измерение автопортретът става съсредоточие на себепознанието и себеразкриването, далеч надскачащи рамките на жанра. Като емпирична база и отправна точка на тези разсъждения, настоящият текст се опира на примери от изложбата на Галина Цветкова и Дионисий Каламарас „Вътрешно пространство“, състояла се в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“, гр. Велико Търново (2021г.).

Използвани източници

Анчева, 1999: Анчева, Антоанета. Живописният портрет – пластично-анатомични проблеми. Изд. Фабер, 1999.[Ancheva, 1999: Ancheva, Antoaneta. Zhivopisniyat portret – plastichno-anatomichni problemi. Izd. Faber, 1999.]

Анчева, 2014: Анчева, Антоанета. Човек и канон. Пластичната анатомия между изкуството и науката. Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“, В.Търново, 2014.[Ancheva, 2014: Ancheva, Antoaneta. Chovek i kanon. Plastichnata anatomiya mezhdu izkustvoto i naukata. Univ. izd. „Sv. sv. Kiril i Metodiy“, V.Tarnovo, 2014.]

Найденов, 2022: Найденов, Хр. Мецотинто-ефектът на полутона. В: Визуални изследвания, Брой 2/2022. УИ „Св.св. Кирил и Методий“, 2022, с. 185–188. [Naydenov, 2022: Naydenov, Hr. Metsotinto-efektat na polutona. V: Vizualni izsledvaniya, Broy 2/2022. UI „Sv.sv. Kiril i Metodiy“, 2022, s. 185–188.]

Русева-Стефанова, 2014: Русева-Стефанова, Славина. Неосъществените монументални проекти на Никола Терзиев-Желязото. В: Научни трудове. РУ „Ангел Кънчев”, том 53, серия 6.3, Русе 2014г., с. 191 – 195. [Ruseva-Stefanova, 2014: Ruseva-Stefanova, Slavina. Neosashtestvenite monumentalni proekti na Nikola Terziev-Zhelyazoto. V: Nauchni trudove. RU „Angel Kanchev”, tom 53, seriya 6.3, Ruse 2014g., s. 191 – 195.]

Хайдегер, 2020: Хайдегер, Мартин. Битие и време. Изток-Запад. София, 2020 [Heidegger, 2020: Heidegger, Martin. Bitie i vreme. Iztok-Zapad. Sofiya, 2020]

Цветкова, 2020: Цветкова, Галина. КАТЯ. Тема и мотив за една изложба. В: Визуални изследвания, Брой 2/2020. УИ „Св.св.Кирил и Методий“, 2020, с. 157-159 [Tsvetkova, 2020: Tsvetkova, Galina. KATYA. Tema i motiv za edna izlozhba. V: Vizualni izsledvaniya, Broy 2/2020. UI „Sv.sv.Kiril i Metodiy“, 2020, s. 157-159]

Цветкова, 2021: Цветкова, Галина. Творчески проект „Летящи ризи“: Вернисаж. В: Визуални изследвания, Брой 1/2021. УИ „Св.св.Кирил и Методий“, 2021, с. 57-63 [Tsvetkova 2021: Tsvetkova, Galina. Tvorcheski proekt „Letyashti rizi“: Vernisazh. V: Vizualni izsledvaniya, Broy 1/2021. UI „Sv.sv. Kiril i Metodiy“, 2021, s. 57-63]

Цветкова, 2022: Цветкова, Галина. Креативният град – вътрешно пространство. В: Креативният град: медийни наративи и комуникационни политики. УИ „Св. св. Кирил и Методий“, 2022, с. 153-161 [Tsvetkova, 2022: Tsvetkova, Galina. Kreativniyat grad – vatreshno prostranstvo. V: Kreativniyat grad: mediyni narativi i komunikatsionni politiki. UI „Sv. sv. Kiril i Metodiy“, 2022, s. 153-161]

Цветкова, 2022: Цветкова, Галина. Васил Стоилов и Велико Търново. Велико Търново, 2014. [Tsvetkova, 2022: Tsvetkova, Galina. Vasil Stoilov i Veliko Tarnovo. Veliko Tarnovo, 2014.]

Юнг, 2015: Юнг, Карл Густав. Скритият Аз. Дилемата на индивида в съвременното общество. ИК „Хермес”, 2015. [Jung, 2015: Jung, Karl Gustav. Skritiyat Az. Dilemata na individa v savremennoto obshtestvo. IK „Hermes”, 2015 g.]

Яфе, 2002: Яфе, Аниела. Символиката във визуалните изкуства. Човекът и неговите символи. София: Леге Артис, 2002. [Yafe, 2002: Yafe, Aniela. Simvolikata vav vizualnite izkustva. Chovekat i negovite simvoli. Sofiya: Lege Artis, 2002.]

Jung, 2017: Jung, C. G. Modern Man in Search of a Soul. Published by Martino Fine Books, 2017

Panofsky, 1953: Panofsky, Erwin. Early Netherlandish Painting, Its Origins and Character, 1953

Файлове за сваляне

Публикуван

01-04-2025

Как да цитирате

Теофилова, М. (2025). Автопортретът като „вътрешно пространство“. Медии и език , (17), 24–35. https://doi.org/10.58894/PMDY5297