Семиопрагматиката на Роже Оден в контекста на съвременната комуникативна парадигма

Автори

  • Ива Иванова

DOI :

https://doi.org/10.58894/.vi4.260

Ключови думи :

семиопрагматика, комуникация, комуникативно пространство, комуникативен процес, семиотика

Резюме

Статията проследява еволюцията на теоретичните възгледи на Р. Оден, свързани с оформянето на семиопрагматиката като научна дисциплина, изследваща особеностите на комуникацията. Авторът очертава иновативните си виждания за комуникативния процес в поредица от изследвания, най-знакови от които са „За фикцията” (2000) и „Пространства на комуникацията” (2011). Приносен е възгледът му за комуникацията като двоен процес на продуциране на текста, в който продуцентът и реципиентът са равноправни участници. Друг ключов момент в семиопрагматичната теория е идеята, че контекстът трябва да се разглежда като изходна точка при анализа на процеса на смислопораждане. Последните научни тъсения на Р. Оден са свързани с въвеждането на понятието ментално комуникативно пространсво при изследването на аудиовизуалната комуникация чрез мобилен телефон.

Използвани източници

Оден 2000. Odin, R. De la fiction. Bruxelles: De Boeck Université, 2000.

Оден 2011. Odin, R. Les Espaces de communication. Introduction à la sémio-pragmatique. Grenoble,: Presses universitaires de Grenoble, 2011.

Оден 2016. Odin, R. Espaces de communication physiques, espaces de communication mentaux. Dans J. Chateauvert et G. Delavaud (dir.), D’un écran à l’autre : les mutations du spectateur (p. 331-342). Paris: INA, Harmattan, 2016.

Оден, Пекиньо 2017. Odin, R et Péquignot, J. De la sémiologie à la sémio-pragmatique, du texte aux espaces mentaux de communication, Communiquer [En ligne], 20 | 2017, mis en ligne le 30 septembre 2017, consulté le 11 mai 2018. URL : http://journals.openedition.org/communiquer/2296 ; DOI : 10.4000/communiquer.2296.

Файлове за сваляне

Публикуван

20-12-2018

Как да цитирате

Иванова, И. (2018). Семиопрагматиката на Роже Оден в контекста на съвременната комуникативна парадигма. Медии и език , (4), 31–38. https://doi.org/10.58894/.vi4.260

Брой

Секция

Анализи