Диспозиционно-аргументативни аспекти на ефекта на първенството и ефекта на свежестта: завръщане към класическата реторика

Автори

  • Герасим Петрински Софийски университет „Св. Климент Охридски“

DOI :

https://doi.org/10.58894/.vi7.230

Ключови думи :

ефект на първенството, ефект на свежестта, класическа реторика, аргументация, стилистикa

Резюме

Настоящото изследване е посветено на реторическите приложения на два важни процеса, които оказват въздействие върху комуникацията – ефекта на първенството и ефекта на свежестта. Тяхното действие е обусловено от два основни фактора – времето между постъпването на първата и последната информация и времето, през което аудиторията трябва да вземе решение или да направи преценка. В статията се представят модели, на базата на които ораторът/комуникаторът може да засили един от двата ефекта чрез увеличаване или намаляване на дължината на изказването си. Разгледани са три основни ареала, в които това може да бъде постигнато – по отношенията на реда на изказванията, по отношение на представянето на информация и по отношение на структурата на аргумента.

Използвани източници

Александрова 2013: Александрова, Д. Метаморфози на реториката през ХХ в. София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2013.

Александрова 2008: Александрова Д. Основи на реториката. София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2008.

Аристотел 1877: The Rhetoric of Aristotle. With a commentary by the late Edward Meredith Cope, M.A. ТТ. І-ІІІ. Cambridge: Cambridge UP, 1877.

Аристотел 1993: Аристотел. Реторика. Прев. и встъп. Студия Ал. Ничев. София: „Софи-Р“, 1993.

Арънсън 2009: Арънсън, Е. Човекът – „социално животно“. София: „Дамян Яков“, 2009.

Аш 1946: Asch, S. Forming impressions of personality”. – Journal of Abnormal & Social Psychology, 41/1 (1946), 258-290.

Бержерон 2008: Bergeron, J. – Fallu, J.-M. – Roy, J. Une comparision des effets de la première et de la dernière impression dans une rencontre de vente. – Recherche et Applications en marketing, vol. 23/2 (2008), 19-36.

Еголф – Честър 2013: Egolf, D. – Chester, S. The non-verbal factor. Exploring the other side of communication, Bloomington, 2013.

Емерен – Гротендорст 2016: Емерен, Ф. – Гротендорст, Р. Системна теория на аргументацията. Прагматико-диалектически подход. Прев. М. Пенчева. [Библиотека Реторика 1] София: УИ “Св. Климент Охридски”, 2016.

Зунин 1982: Zunin, L. & Zunin, A. Contact: 1st 4 Minutes. NY: Ballantine Books, 1982.

Лавингтън 1996: Lavington, C. You’ve Only Got Three Seconds: How to Make the Right Impression in Your Business and Social Life. NY: Bantam Doubleday Dell Publishing Group 1996

Лаусберг 1998: Lausberg, H. A Handbook of Literary Rhetoric. Transl. M. Bliss et al. Leiden – Boston Köln: Brill, 1998.

Лунд 1925: Lund, Fr. Psychology of Belief. IV. The Law of Primacy in Persuasion. – Journal of Abnormal and Social Psychology, 20 (Февр. 1925), 183-121.

Милър – Кемпбъл 1959: Miller, N. – Campbell, D. Recency and Primacy in Persuasion as a Function of the Timing of Speeches and Measurements. – Journal of Abnormal and Social Psychology, 59 (януари 1959), 1-9.

Нисбет 1985: Nisbett, R. – Borgida, R. – Crandall, R. – Reed, H. Popular Induction: Information is Not Necessarily Informative. – B: Judgment Under Uncertainty: Heuristics and Biases, изд. D. Kahneman – Р. Slovic – А. Tversky, Cambridge, 1985.

Перелман 1984: Perelman, Ch. Rhetoric and Politics. – Philosophy & Rhetoric, 17/3 (1984), 129-134.

Петрински, 2014: Петрински, Г. Късноантична и византийска канонична реторика, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2014.

Петрова 1980: Петрова, С. Сложните съставни изречения с подчинени обстоятелствени за основание в светлината на теорията за актуалното членение. – Studia minora facultatis philosophicae universitatis Brunensis, A 28 (1980).

Пити 2001: Petti, R. – Tormala, Z. – Hawkins, Ch. Motivation to Think and Order Effects in Persuasion: The Moderating Role of Chunking. – Personality and Social Psychology Bulletin, март 2001, 332-344.

Платон 1903: Plato. Gorgias. – В: Platonis Opera. Изд. John Burnet. Oxford University Press. 1903, 447а-527е.

Платон 1982: Платон. Горгий. Прев. Г. Михайлов. – В: Платон. Диалози. Т. 2. София, 1982.

Руменчев 2006: Руменчев, В. Невербална комуникация в публичната реч и деловото общуване. София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2006.

Руменчев 2004: Руменчев, В. Ораторското изкуство в Древния Изток. София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2004.

Стефанова, 2015: Стефанова, Н. Кратък терминологичен справочник по обща и политическа реторика. София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2015.

Тулмин 2003: Toulmin, S. The Uses of Argument. Updated Edition. Cambridge: Cambridge UP, 2003

Хермоген 1969: Hermogenes. Περὶ ἰδεῶν λόγου.– В: Hermogenis opera. Изд. H. Rabe. Stuttgart, 1969, с. 414-456.

Ховланд – Мендел 1952: Hovland. C. – Mandell, W. Is There a „Law of Primacy“ in Persuasion. В: The Order of Presentation in Persuasion. Изд.C. Hovland и др. New Heaven: Yale UP, 1952.

Хоптвед – Уегенър 1994: Haugtvedt, C. – Wegener, D. Message Order Effects in Persuasion: And Attitude Strenght Perspective. – Journal of Consumer Research, февр. 1994, 205-218.

Цицерон 2006: Cicero. De inventione. Изд. H. M. Hubbel. London – Cambridge: Harvard UP, 2006.

Файлове за сваляне

Публикуван

01-05-2020

Как да цитирате

Петрински, Г. (2020). Диспозиционно-аргументативни аспекти на ефекта на първенството и ефекта на свежестта: завръщане към класическата реторика . Медии и език , (7), 22–48. https://doi.org/10.58894/.vi7.230