Риторични инструменти в мултимодалните копирайтинг текстове

Автори

DOI :

https://doi.org/10.58894/VFYC8014

Ключови думи :

копирайтинг, мултимодалност, риторичност, мултимодален дискурс

Резюме

Статията е фокусирана върху два основни аспекта на копирайтинг текстовете – мултимодалност и риторичност с цел да се очертаят теоретичните рамки на тези понятия и да се демонстрира ролята им на инструмент за създаване на ефективни комуникативни послания. Направеният анализ дава основание за следните заключения: Комуникативната ефективност на мултимодалните копирайтинг текстове зависи пряко от правилното съчетаване на риторичните инструменти с останалите компоненти на мултимодалния текст; съобразяването с особеностите на аудиторията; постигането на синхрон между експресивност и разбираемост, между информативност и емоционалност в рамките на текста. Коментираните в статията риторични инструменти в съчетание с методологичен подход, отчитащ мултимодалната природа на копирайтинг текстовете, може да начертае насоки за създаване на ефективни комуникативни модели, приложими във всички сфери на съвременната комуникация.

Използвани източници

БАРТ, Ролан. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.

ЕКО, Умберто. Семиотика и философия на езика. София: Наука и изкуство, 1993.

КАСАБОВА, Иглика. Реторически техники за убеждаване в медийна среда (от телевизионните предавания до социалните мрежи) Достъпена на 12.01.23 г. Достъпно от: http://unicat.nalis.bg/Record/DSpace.23729

КУРГАНОВА, Екатерина. Игровой аспект в современном рекламном тексте. [онлайн] Достъпно от: https://freereferats.ru/advanced_search_result.php?keywords=01002738828 Достъпно от: http://unicat.nalis.bg/Record/DSpace.23729. Достъпено на 31.01.23 г.

РИКЬОР, Пол. Текстът като модел: херменевтичното разбиране. В: Идеи в културулогията, том 2. София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 1993

СКОРОХОДОВА, Екатерина. Метафора в софременных рекламных текстах. Достъпено на 18.01.23 г. [онлайн] Достъпно от: http://cyberleninka.ru/article/n/metafora-v-sovremennyh-reklamnyh-tekstah

ЧУНВЕЙ, Лю. Тропы и фигуры речи в современных рекламных текстах. [онлайн] Достъпено на 18.01.23 г. Достъпно от: www.lib.tpu.ru/fulltext/v/…/2011/…/114164.pdf

BARTHES, Roland. L’ancienne rhétorique. In: Communications Année 1970 16 pp. 172-223

BLACK, M. Models and Metaphors. Cornell Univ. Press, 1962

BRETON , Philippe. L”argumentation dans la communication. Paris: La Decouverte, 2003 BROULAND, Р. Rhetorique de la publicite dans le francais contemporain. Acta Oeconomica Pragensia, roc.14, c. 4, 2006, p. 82-86 Достъпено на 18.01.23 г. [онлайн] Достъпно от: https://www.vse.cz/polek/download.php?jnl

DANECI, Marcel. Brands 2006 Достъпено на 18.01.23 г. [онлайн] Достъпно от: https://www.routledge.com/Brands/Danesi/p/book/9780415279987

DURAND, Jaque. Rhetorique et image publicitaire. Communication, № 15, 1970. [онлайн] Достъпно от: https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1970_num_15_1_1215 Достъпено на 31.01.23 г.

FLOCH, Jean-Marie. Semiotque plastique et communication publicitaire. Paris Amsterdam: Hades Benjamins, 1985

FRIES-VERDEIL, Marie-Helene. Les metaphorеs dans la publicité scientifique et technique: de la mediation a l’interaction. [онлайн] 2001 Достъпено на 18.01.23 г Достъпно от: https://www.google.bg/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1NHXL_bgBG682BG692&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Les+m%C3%A9taphores+dans+la+publicit%C3%A9+scientifique+et+technique+:+de+la+m%C3%A9diation+%C3%A0+l’interaction+Marie-H%C3%A9l%C3%A8ne+Fries-Verdeil

COOK, Guy. Discource of advertising. London: Routledge, 2012

GROUPPE µ. Rhétorique générale. Paris: Larousse, 1970. 2nd ed. , Paris: Le Seuil,1992

KAPLAN, Stuart. Visual Metaphors in Print Advertising for fashion Products. In: Handbook of Visual Communication: Theory Methods and Media. Достъпено на 18.01.23 г. [онлайн] Достъпно от: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781410611581-20/visual-metaphors-print-advertising-fashion-products-stuart-kaplan

COTET, Tatyana. La rhetorique des slogans publicitaires russes postsovietiques: tradition ou innovation. Достъпено на 18.01.23 г [онлайн] Достъпно от: https://shs.hal.science/halshs-01065987/document

KRESS, Gunther and Theo van Leeuwen. 2001. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford UK: Oxford University Press, pp1-2

KRESS, Gunther and Theo van Leeuwen The meaning of composition. In: Reading images. London: Routledge

Файлове за сваляне

Публикуван

01-12-2023

Как да цитирате

Иванова, И. (2023). Риторични инструменти в мултимодалните копирайтинг текстове. Медии и език , (13), 65–80. https://doi.org/10.58894/VFYC8014

Брой

Секция

Медиен мониторинг