Стереотипи на поведение и ценностно ориентирано поведение
DOI :
https://doi.org/10.60053/TER.2023.6.85-93Ключови думи :
стереотипи на поведение, ценности, ценностни ориентации, ценностно ориентирано поведение, етническа идентичност, етнокултурна идентичност, образователна средаРезюме
Настоящият доклад разглежда понятията ценности и ценностни ориентации като широко дискутирани и маркира тяхното проявление в образователната система. Прякото проявление на ценностните ориентации в процеса на образование и по-конкретно при осъществяване на етнопедагогическо взаимодействие, обуславят необходимостта от осмисляне на съществуването на множество модели на ценностни ориентации, носителите на които се явяват субектите в педагогическото общуване. Разглеждането и изучаването на моделите в междуетническа образователна среда не би могло да се осъществи без анализирането на поведенческите стереотипи на многообразието от етнически общности и групи, тъй като те съдържат в себе си нормите на взаимоотношенията в състава на конкретната етническа общност.
Библиография:
Ганева, З. (2009). Изследване на етническите стереотипи през детска възраст. „Валдекс“ ООД.
Гарванова, М. (2014). Трансформация в ценностите на съвременния българин. София: За буквите – О писменьех.
Гумльов, Л. (1998). Етногенезисът и биосферата на Земята. Сталкер.
Джонев, С. (1996). Социална Психология, Том 2. Общуване. Личност. София: Софи-Р.
Колева, И. (2001). Педагогическа технология в междуетническа среда (рефлексивни аспекти). София: Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“.
Колева, И. (2009). Етнопсихологопедагогически проекции на социокултурната компетентност на преподавателя. София: Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“.
Колева, И. (2012). Етнопсихологически модел на образователното взаимодействие: монография. София: Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“.
Електронни източници:
Авдеева, Т. Г. (2008). Особенности ценностно-смысловой ориентации руководителей образовательных учреждений. В: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-tsennostno-smyslovoy-orientatsii-rukovoditeley-obrazovatelnyh-uchrezhdeniy
Кремлева, Н. А. (2017). Формирование этнокультурной компетентности педагогов дошкольной образовательной организации. В: http://elib.cspu.ru/