Моделът за подкрепа на религиозното образование в училище на Пловдивска митрополия от най-ново време

Автори

  • Ивайло Василев Софийски университет „Св. Кл. Охридски“, Богословски факултет, катедра Практическо богословие https://orcid.org/0000-0002-9142-5092

DOI :

https://doi.org/10.60053/TER.2025.10.46-56

Ключови думи :

религиозно образование, православие в училище, религия- християнство-православие

Резюме

След 1944 г. под лозунгите за отделяне на църквата от държавата тоталитарният режим поетапно изхвърля Църквата и всичко свързано с нея от общообразователното училище, елиминирайки съществуващото до тогава религиозно образование в България. След промените има различни опити за провеждането на религиозното ограмотяване на българчетата, като по-големият успех идва след преодоляване на разкола в БПЦ – БП (2003-2004 г.). От 2007 г. в Пловдивска епархия новоизбраният митрополит започва провеждането на особен модел за подкрепа на религиозното образование в синхрон с официалните институции и позволеното от закона. Той е свързан с финансова, квалификационна и духовна подкрепа за учителите, преподаващи предмета Религия (Православие) в началния етап от образованието в Пловдив и цялата епархия. Настоящият доклад цели обосновката на модела и дискутирането на навременни въпроси, които този успешен опит повдига.

 

Библиография:

Василева, Р. 2024. Възможности, организация и ред на поклонничеството в Стария Пловдив. Магистърска теза. София: Богословски факултет на СУ „Св. Кл. Охридски“.

Василев, И. 2024. Възможно ли е конфесионалното преподаване на предмета Религия (Християнство – Православие) у нас. В: Мисъл, слово, текст, т. 18(24), (под печат)

Димитров Хр. 1930. Психологически основи на религиозното образование. В: ГСУ – БФ, т. 7. с. 358. София.

Димитров Хр. 1945. Свещеникът като катехет (Към въпроса за църковен катехуменат у нас). ГСУ – БФ, т. 22. София.

Иванова, Т. 2009. Обучението по религия и светският характер на образованието. В: Управление и образование. V (3) с. 114. София.

Легкоступ, М. 2014. Религиозното образование днес – типове и подходи в съвременната педагогическата практика. В: Педагогически алманах. В. Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий”

Спасов, Ч. 2020. Един правописен проблем или „как трябва да се пишат словосъчетанията: „Свещеното писание” или „Свещеното Писание“, „Стар завет и Нов завет“ или „Стар Завет и Нов Завет“, поставен в контекста на необходимостта от еднопосочност на педагогическото въздействие. В: Богословска мисъл. София.

Чолакова, Н. Василев И. 2024. Пловдивска света митрополия – партньор на училища в епархията в утвърждаване на предмета Християнство – Православие (под печат). В: Александров, А. (ред.). Сборник „Религиозното образование в българското училище“. София: Либрум

Онлайн източници:

Двери 2023. В Благоевградска област най-много ученици изучават Религия. 17 март 2023.  - https://dveri.bg/component/com_content/Itemid,100723/catid,14/id,72195/view,article (10.11.2024)

Мюфтийство. „Преподаватели по Религия-Ислям участваха в семинар на Главното мюфтийство“. Официален уебсайт на Главно мюфтийство.  https://grandmufti.bg/bg/up-to-date/novini/12629-2024-04-21-13-09-14.html (10.11.2024)

„Пловдивска митрополия представи…“. Официален уебсайт на Пловдивска света митрополия, 5.19.2023,  http://www.plovdivskamitropolia.bg/6513-2023-05-19-10-08-59.html (11.09.2024).

МОН. Инструкция №2 от 23 юни 2003 г. за провеждане на обучението по учебен предмет „Религия“. https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2135468724 (11.09.2024).

Файлове за сваляне

Публикуван

18.06.2025