Иновативни програми и програмни системи в организираното предучилищно образование в България в периода 1991–2016 г.
DOI :
https://doi.org/10.60053/TER.2024.8.146-155Ключови думи :
организирано предучилищно образование, иновативни програми, иновативни програмни системи, ситуационен подход, рефлексивен подход, педагогическо взаимодействиеРезюме
Настоящият доклад разглежда иновативни програми и програмни системи, тяхното апробиране и реализиране на национално равнище в организираното предучилищно образование у нас в периода от 1991-2016 г. В образователен контекст това е период, трасиращ настъпването на редица промени в предучилищното образование у нас, намиращи израз по посока на промяна на обществените и социални възгледи при дефиниране на целите на предучилищното образование, а именно: възпитание – обучение – социализация на детето. В рамките на посочения период излизат два нормативни акта, свързани с образованието – Закона за Народната просвета (1991 г.) и Закона за предучилищното и училищното образование (2016 г.). В авторските (иновативните) програми на територията на редица детски градини у нас, се маркират и пряко отразяват промените, които възникват на полето на предучилищното образование в България в края на 80-те – началото на 90-те години. Приложими на национално равнище, подобни програми изпреварващо отразяват неизбежните промени във възгледите за детето при реализиране на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина чрез посочване на съответстващи технологии, методи и форми на взаимодействие с детето от три до седем години.
Библиография:
Ангушев, Г., Янакиев, М., Колева, И. и др. (2000). Образователно предписание „NEOGEA=НЕОГЕА“ /Нова Земя/. Първа част – Теоретика. С., Фондация „Проф. д-р Георги Ангушев“.
Ангушев, Г., Янакиев, М., Колева, И. и др. (2000). Образователно предписание „NEOGEA=НЕОГЕА“ /Нова Земя/. Образователно предписание за екологосъобразна социализация на три-седемгодишното дете в условията на детската градина и семейството. Втора част – Емпирика. С., Фондация „Проф. д-р Георги Ангушев“.
Витанова, Н. и колектив (1993). Активността на детето в детската градина. С., изд. „Просвета“.
Въчева, С. (2014). Предучилищно образование – актуални проблеми. Ш., УИ „Епископ Константин Преславски“.
Колева, И. и др. (1994). Концепция за социализация на деца от ромски произход в неравностойно социално положение /в условията на детската градина/. С., УНИЦЕФ.
Колева, И. (1996). Социализация, рефлексия, ситуации. С., ОКО.
Колева, И. (1997). Аз променям света /програма за авторски тип детски градини/. Ш., 1997.
Колева, И. (1998). Програма за околна среда. С., МОН.
Колева, И. и др. (2000). Организация. Рефлексия. Ситуации. С., Фондация „Проф. д-р Георги Ангушев“.
Колева, И. (2001). Педагогическа технология в междуетническа среда (рефлексивни аспекти.). С., Европейска комисия по образование и култура, фондация „Томило“, движение „Предтечи“.
Колева, И. (2001). Правата на детето в мултиетническа среда /Образователно предписание „NEOGEA=НЕОГЕЯ“/. С., „Сиела“.
Колева, И., З. Афузова-Йонова (2001). Програма за интегрирано образование за деца със специфични образователни нужди от предучилищна възраст /в условията на Дом – Детска градина/. Образователно предписание „NEOGEO=НЕОГЕЯ“ /Нова Земя/. Първа част – Теоретика. С., Движение „Надежда“.
Колева, И. (2003). Предучилищно образование и мултиетническа среда (рефлексивен анализ на българското предучилищно образование). София.
Колева, И. (2012). Етнопсихопедагогика на детето. Второ издание. София.
Колева, И., Е. Алиндер-Исмаилова (2022). Рефлексия и интеркултурно образование. Ш., УИ „Епископ Константин Преславски“.
Петрова, Е. и колектив (1984). Програма за възпитателната работа в детските градини. С., изд. „Народна просвета“.
Русинова, Е. и колектив (1992). Програма за възпитание на детето от две до седем годишна възраст. С., изд. „Даниела Убенова“.
Документи:
Закон за народната просвета, обн. ДВ. бр.86 от 18 Октомври 1991г., изм. ДВ. бр.90 от 24 Октомври 1996г. (...), доп. ДВ. бр.80 от 16 Октомври 2015г.
Закон за предучилищното и училищното образование, в сила от 01.08.2016 г., обн. ДВ. бр.79 от 13 Октомври 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.98 от 9 Декември 2016г. (...), изм. и доп. ДВ. бр.11 от 2 Февруари 2023г.
Наредба № 4 от 18 септември 2000 г. за предучилищно възпитание и подготовка, издадена от Министерството на образованието и науката, обн. ДВ. бр.80 от 3 Октомври 2000г., изм. ДВ. бр.70 от 26 Август 2005г., отм. ДВ. бр.46 от 17 Юни 2016 г.
Електронни източници: