Учителят – медиатор между традицията и модерността
DOI :
https://doi.org/10.60053/TER.2021.5.116-126Резюме
Статията разглежда развитието на технологиите с изкуствен интелект и предизвикателствата, които те пораждат за образованието. Застъпени са и вижданията на ЕС за регламентирането и развитието им. Те ще бъдат разгледани в настоящата статия, придружени от рефлексивна картина, изградена на база опита и натрупаните знания на автора в сферата на образованието, като: учител, изследовател и заместник директор на средно училище. Статията предлага поглед към същността на изкуствения интелект, неговото развитие, ползите и заплахите, които би могъл да породи, както и към регулациите, които международните институции създават във връзка с неговото бързо и всестранно развитие. За да бъдат разбрани изискванията на съвремието, статията хвърля светлина върху технологичния напредък, промените в социалната среда и предизвикателствата в образованието.
Библиография:
Божилов, Й., 2015 г. Сигурността на младите в интернет. Предизвикателства пред киберсигурността.
Витанова, Н., Колев, Й., В. Атанасова, (2005). История на педагогиката и българското образование. Шумен.
Колева, И. Предизвикателства в образованието : европейски и национални политики и стратегии, София.
Номура, Й. Интегрирано образование през целия живот (1996).
Фрийдман, Т. (2005). Светът е плосък. Кратка история на XXI век. София. Изд. Обсидиан. Пенчева, Е., Училище, ценности, промяна (1998) София, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Наредба за приобщаващо образование на МОН (обн. – ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г., посл. изм. ДВ. бр.91 от 2 ноември 2021 г. )
Основни принципи. Подкрепа за разработването и прилагането на политики за приобщаващо образование – Издадена от Европейска агенция за специални образователни потребности и приобщаващо образование през 2021г.
Bešić, E., 2020 г. ‘Intersectionality: A pathway towards inclusive education?’ Prospects, 49, 111—122 Burns, T., 2015 г. Governing Complex Education Systems. Trust and Education Основна презентация, представена на конференцията на ОИСР относно управлението на сложни образователни системи, Хага, 7 декември 2015 г.
Електронни източници
2. https://digital-transformation-tool.eu/training/mod/hvp/view.php?id=115 (посетено на 20.03.2021г.)
3. https://ec.europa.eu (посетено на 20.03.2021г.) 4.https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0275_BG.pdf (посетен на 05.04.2021г.) - Рамка от етични аспекти на изкуствения интелект, роботиката и свързаните с тях технологии Резолюция на Европейския парламент от 20 октомври 2020 г. с препоръки към Комисията относно рамка за етичните аспекти на изкуствения интелект, роботиката и свързаните с тях технологии