Обрати в класическите теории на масовата комуникация. Чувствителност към пропагандата

Автори

  • Никола Венков-Роуз Института по философия и социология при Българска академия на науките

DOI :

https://doi.org/10.60060/MLg.2025.18.87-108

Ключови думи :

Социология на медиите, медийно въздействие, ограничени ефекти, подкожна инжекция, Лазарсфелд

Абстракт

Развитата през ХХ в. в САЩ наука за масовата комуникация е представяна в университетските програми като линеен прогрес към все по-точно и обективно знание, а редица теоретични и исторически обрати са поставени в скоби. Настоящата статия се фокусира върху смяната на парадигми, като подчертава, че става дума не просто за еволюция на научни теории, а за пренареждания на властови констелации, обществени знания и политически интереси. Статията запълва празнина в българската литература по медийни изследвания, представяйки по-нови автори, които ревизират историята на науката за масовата комуникация, но и критикуват господстващата парадигма за „ограничените ефекти“ на медийното въздействие и съществуващите „комуникационни модели“. Взаимодействието между научните обрати и обществените йерархии е разгледано чрез промените в значимостта на понятието за „пропаганда“ във времето. Изследванията на масовата комуникация започват именно с пропагандата, но в средата на ХХ в. тя изчезва от полезрението на учените, за да бъде преоткрита днес в нов обществен контекст. Тези промени не са случайни.

Авторска биография

  • Автор: Никола Венков-Роуз, Института по философия и социология при Българска академия на науките

    Никола Венков-Роуз е главен асистент в Института по философия и социология при Българска академия на науките и доктор по социология от Софийски университет (2017 г.). Научните му интереси са както в областта на градската антропология (маргинализация, власт и съжителство в града), така и около постфундационистката дискурсна теория на Лаклау и приложението ѝ за преосмисляне на актуални понятия като популизъм, пропаганда и политизация на идентичностите през новите медии.

Публикуван

2025-12-10

Брой

Раздел (Секция)

Articles