Рамкиране на периферията: разкриване на кинематографичното наследство на Балканите отвъд центъра

Рецензия на „Чарли Чаплин на Витоша: Формирането на филмовата култура в България и на Балканите между световните войни“

Автори

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName## :

https://doi.org/10.60060/MLg.2025.17.106-110

Ключови думи :

кино, България, балканско кино, филм, култура

Резюме

Този преглед на „Чарли Чаплин на Витоша: Формирането на филмовата култура в България и на Балканите между световните войни“ проследява шестнадесет взаимосвързани изследвания, които очертават възхода на балканското кино в междувоенните години, започвайки с уводно есе, което поставя България редом със съседите си в изграждането на отличителна филмова култура, оформена от иновации, амбиция и регионален обмен. Някои ранни размисли върху модернистичните и авангардни движения осветяват идеологическия фермент, който е осигурил плодородна почва за кинематографични експерименти на Балканите между двете световни войни.

 

Използвана литература: 

Donev, Alexander (ed.) (2025) Charlie Chaplin on Vitosha. The Shaping of Film Culture in Bulgaria and the Balkans between the World Wars. Sofia: Institute of Art Studies – Bulgarian Academy of Sciences.

Авторска биография

Автор: Петър Айолов, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Д-р Петър Айолов има две магистърски степени по „Литература“ и „Кино“, и
докторска степен в областта на масовата комуникация. Той е с над 10 г. опит
като преподавател в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, над 15-
годишен опит като режисьор и сценарист в телевизията и киното. Преподава
„Сценарно майсторство“, а неговите изследователски интереси са пропагандният
модел на медиите и медийната манипулация.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-06-23

Подобни статии

Можете също да прегледате стартирайте разширено търсене за подобни статии във връзка с тази статия.