Младежи инфлуенсъри: биографични стратегии и практики. Случаят „Choko“

Автори

  • Бистра Драгойкова Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, Философско-исторически факултет, катедра Етнология https://orcid.org/0009-0009-4397-7480

DOI :

https://doi.org/10.60053/TER.2021.5.62-75

Ключови думи :

социална мрежа, потребител, инфлуенсър, биографични практики, биографични стратегии

Резюме

Социалните мрежи са средство за споделяне на съдържание, взаимодействие с членове на семейството, приятели, колеги, развиване на бизнес, популяризиране на каузи и теми, място за създаване и споделяне. Сред множеството онлайн потребители, активни и пасивни, съществуват такива, чието съдържание оказва влияние върху нагласите на аудиторията им чрез видеосъдържание, блогове, постове и въобще използване на всякакви публикации в онлайн платформите – инфлуенсъри. Те използват умело различни способи: биографични стратегии и практики, за да гарантират популярността си в социални платформи като YouТube, Инстаграм, Фейсбук и др. В тази статия изследвам именно тези способи докато споделям един случай от теренната ми работа, в който, в период от десет месеца (март-декември 2021г.), интервюирам, пътувам с и наблюдавам съдържанието на младеж, определящ себе си като инфлуенсър – Choko. Той създава предимно видеосъдържание, гледано милиони пъти в платформата YouТube, поддържа активен профил в Инстаграм, участва в телевизионни предавания и в процеса на работата си използва практики от ежедневието си, разказвайки истории от живота си по начин, по който успява да ангажира аудиторията си с неща, интересни на самия него.

 

Библиография:

Левинас, Еманюел. 2002. Другояче от битието, или отвъд същността. Сонм: София.

Сартр, Жан-Пол. 1999. Битие и нищо. Опит за феноменологическа онтология. Т. II. Наука и изкуство: София. 

Христова, Теодора. 2017. Изграждане и управление на идентичност в онлайн социалните мрежи. Eastern Academic Journal. Issue 1 (March), pp. 23-41.

Boyd, Danah m., Ellison, Nicole B. 2007 Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, Volume 13, Issue 1, Pages 210230, https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

Brown, Danny, Fiorella, Sam 2013 Influence marketing: How to create, manage, and measure brand influencers in social media marketing, Indianapols, Que Biz-Tech.

Freberg, Karen & Graham, Kristin & Mcgaughey, Karen & Freberg, Laura 2011 Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality, Fuel and Energy Abstracts. https://doi.org/37.90-92.10.1016/j.pubrev.2010.11.001.

Hohendahl, Peter, and Patricia Russian 1974 Jürgen Habermas: ‘The Public Sphere’ (1964). New German Critique, no. 3: 45–48, https://doi.org/10.2307/487736   

Mead, George Herbert 1934 Mind, self and society. Vol. 111. University of Chicago Press.: Chicago Miller, Daniel, Elisabetta Costa, Nell Haynes, Tom McDonald, Razvan Nicolescu, Jolynna Sinanan, Juliano Spyer, Shriram Venkatraman, and Xinyuan Wang 2016 Does Social Media Make People Happier?, In: How the World Changed Social Media, London: UCL Press, 193294 https://doi.org/10.2307/j.ctt1g69z35.20.

Miller, Daniel. 2020 Social Networking Sites  https://doi.org/10.4324/9781003085201-10.

Leihan Zhang, Jichang Zhao, Ke Xu 2016 Who creates Trends in Online Social Media: The Crowd or Opinion Leaders?, In:Journal of Computer-Mediated Communication, Volume 21, Issue 1, 1 January 2016, Pages 1–16, https://doi.org/10.1111/jcc4.12145

Roman Yavich & Nitza Davidovitch & Zeev Frenkel 2019 Social Media and Loneliness – Forever connected?, Higher Education Studies, Canadian Center of Science and Education, vol. 9(2), pages 10-21, June

Veluchamy, Ramar 2021 TO STUDY THE IMPACT OF YOUTUBE TECH INFLUENCERS ON THE CONSUMER In:UGC Care Journal, Vol-44 No.-01(XIII), 173-180 https://www.researchgate.net/

Weiser, Eric 2002 The Functions of Internet Use and Their Social and Psychological Consequences. Cyberpsychology & behavior : the impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society. https://doi.org/4.723-43. 10.1089/109493101753376678   

Žák, Štefan & Hasprová, Mária 2021 The Impact of Opinion Leaders on the Consumer Behaviour in the Global Digital Environment, SHS Web of Conferences. https://doi.org/92.06043.10.1051/shsconf/20219206043

Файлове за сваляне

Публикуван

18.06.2025