Синергетиката в обучението като нова образователна парадигма

Автори

  • Пенка Караджова Катедра „Обучение по математика, информатика и информационни технологии“, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ https://orcid.org/0009-0000-1867-5792

DOI :

https://doi.org/10.60053/TER.2024.8.136-145

Ключови думи :

синергетика, синергетичен подход, образователна парадигма, приемственост, обучение

Резюме

В статията се представя аналитичен обзор на някои основни изследвания, които разглеждат синергетиката в качеството ѝ на нова образователна парадигма. Обръща се внимание на концепцията за приемственост в обучението с оглед откриване на възможности за нейното реализиране в синергетичен аспект. Очертани са някои насоки за прилагане на синергетичния подход при обучението.

 

Библиография:

Ананьев, Б. Г. 1953. О преемственности в обучении – В: Советская педагогика, № 2, стр. 23–35.

Буданов, В.Г. 1996. Эпоха бифуркаций и синергетика в образовании – Московский синергетический форум. Тезисы. - М., 42с.

Бушев, М. 1992. Синергетика. Хаос, ред, самоорганизация. С.: УИ „Св. Кл. Охридски“.

Гайдова, Р. 2012. Самоорганизация и интеграция на микро- и макросистемите в подготовката по Техника и технологии на студентите от педагогическите специалности, Научни трудове на Русенския Университет – 2012, том 51, серия 6.2.

Grozdev, S. 2007. For High Achievments in Mathematics: The Bulgarian Experience (Theory and Practice). Sofia: Ruta, 295 p. (in English).

Гроздев, С. 2002. Организация и самоорганизация при решаване на задачи. – Математика и информатика, кн. 6, стр. 51-58.

Гроздев, С. 2002. Синергетика на ученето – Педагогика, № 7, стр. 3-23.

Гълъбова, Д. 2012. Педагогическа синергетика, Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“, Велико Търново.

Димитров, Д., 2010. Социална синергетика, София: Университетско издателство „Стопанство“.

Каракашева, Л. 2020. Върху метода на проектите за формиране на методическа компетентност у бъдещите учители – В: „Синергетика и рефлексия, в обучението по математика“, Доклади на юбилейната международна научна конференция, 16-18 октомври 2020, Пампорово, стр. 71-78.

Князева, Е. Н., Курдюмов, С. П. 2008. Синергетика в системе образования. Образование и наука, 3 (51), 107.

Knyazeva, E. 2006. 30 years of Synergetics (Interview with H. Haken). – Pedagogy, №5, pp. 3-12. (in Bulgarian).

Марулевска, Кр. 2009. Синергетиката в научното и образователното пространство, Издателство „Санин-НиН“, Благоевград.

Милушев, В. 2016. Рефлексивно – синергетичен подход при обучението по математика, сп. Стратегии на образователната и научната политика, бр. 24, стр. 69-85.

Милушев, В. 2010. Елементи от рефлексията и синергетиката в обучението по математика. – В „Синергетика и рефлексия в обучението по математика”, Доклади на юбилейната международна конференция, 10-12 септември 2010, Бачиново, стр. 213-220.

Milloushev, V. 2009. About Synergetics Principles and their concretization in Education of Mathematics. – In: „Didactics of mathematics: Problems and Investigations” (International Collection of Scientific Works), Issue # 32, Donetsk: DonNU, pp.7-15.

Milloushev, V. 2009. Reflexion and the Reflexive Approach in Teaching Mathematics. In: University of Cherkassy “Bogdan Hmelnitski”, Series Pedagogical Science, Issue 143, Cherkasy, Ukraine, pp. 56-59.

Милушев. В. 2008. Триадата дейности решаване, съставяне и преобразуване на математически задачи в контекста на рефлексивно-синергетичния подход. Дисертация за присъждане на НС „доктор на педагогическите науки“, Пловдив, 414 с.

Milloushev, V. 2008. The Reflective-Synergetic Approach in Education. – In: Scientific Papers of Plovdiv University “Paisii Hilendarski”, Vol 45, Book 2 – Methods of Education, pp. 43-53.

Морен, Е. 2000. Мислещата глава. Преосмисляне на реформата. Реформиране на мисленето, Издателство „Полис“, София.

Неминска, Р. 2021. Промяна на парадигмалните ориентири във висшето образование, сп. Педагогика, бр.2, стp. 185-200.

Хакен, Х. 2002. Синергетическая парадигма, Москва.

Файлове за сваляне

Публикуван

18.06.2025