Триизмерни дигитални реконструкции по примера на къща от XIX век
Ключови думи :
3D, триизмерна графика, триизмерна визуализация, виртуална архитектураАбстракт
В доклада представям част от културното наследство в архив „Архитектура“ на Института за изследване на изкуствата чрез възможностите, които предоставят софтуерните технологии за триизмерни дигитални архитектурни реконструкции. По определени критерии създавам колекция с десет броя заснемания на жилищни сгради от XIX в. Започвам с пилотния проект за къща в Несебър. Научният фокус не е само върху техническите и математически параметри, но и върху философски и поетични аспекти в архитектурата на тази сграда. В няколко опорни точки от анализа се позовавам на тези на американския архитект и теоретик Питър Айзенман, по-точно, първо, на определението му за канонична сграда, и второ, на неговата методология на повторението при изучаване на архитектурата на конкретна сграда.
Библиография:
Агасински 2006: Агасински, Силвиан. Обеми. Философия и политика в архитектурата. София.
Вазов 1964: Вазов, Иван. Под игото. т. 3 Съчинения. София.
Allen 2008: Allen, Stan. Eisenman’s canon. A counter-memory of the modern. In: Ten Canonical Buildings: 1950-2000. New-York, 9-12.
Butcher 2020: Butcher, Matthew. Architectures of Slowness: Actioning Historical Loops and Repetitions. In: Expanding Field of Architectural Discourse and Practice, eds. Matthew Butcher, Megan O’Shea. London, 160-191.
Eisenman 2008: Eisenman, Peter. Ten Canonical Buildings: 1950-2000. New York.
Eisenman 2006: Eisenman, Peter. The Formal Basis of Modern Architecture. Zürich.
Vitale 2016: Vitale, Valeria. Transparent, Multivocal, Crossdisciplinary: the Use of Linked Open Data and a Community – Developed RDF Ontology to Document and Enrich 3D Visualization for Cultural Heritage. In: Digital Classics Outside the Echo-chamber. Teaching, Knowledge Exchange and Public Engagement, eds. Gabriel Bodard, Matteo Romanello, London, 147-168.