В подкрепа на професионалното ориентиране на учениците с умствена изостаналост

Автори

  • Пелагия Терзийска Югозападен университет "Неофит Рилски" https://orcid.org/0000-0002-6167-4565
  • Мария Костова Югозападен университет "Неофит Рилски"

Ключови думи :

ученици с умствена изостаналост, професии, професионално ориентиране, междупредметни връзки, организация на работа

Резюме

На базата на европейските политики и българското законодателство статията се фокусира върху възможности за насочване и професионално ориентиране на учениците с умствена изостаналост в рамките на училищното образование. Представени са различни възможности за създаване на интерес и запознаване на тази група ученици с различни професии, както и за повишаване на мотивацията за тяхното усвояване. Споделен е собствен позитивен опит, подкрепен с вижданията и на други автори.

Библиография:

Министерство на образованието и науката на Република България (2015). Закон за предучилищното и училищното образование. https://www.mon.bg/upload/23949/zkn_PedUchObrazovanie-izm092020.pdf.

Министерство на образованието и науката на Република България (2018). Закон за професионалното образование и обучение. https://www.mon.bg/upload/18377/zkn_POO_06112018.pdf.

Европейски съюз (2017). Харта на основните права на ЕС. В: Справочник за Европейския съюз, С., 2017.

ООН. КОНВЕНЦИЯ НА ООН ЗА ПРАВАТА НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ. ДВ. бр. 37 от 15 май 2012 г. (Ратифицирана със закон, приет от 41-ото Народно събрание на 26 януари 2012 г. - ДВ, бр. 12 от 2012 г. В сила за Република България от 21 април 2012 г.).

Министерски съвет. ПОСТАНОВЛЕНИЕ 63 НА МС. Обн., ДВ, бр. 32 от 23 април 1991 г.

 

Богданова, М. (2015). Системата за професионално ориентиране и консултиране на деца със специални образователни потребности в България – исторически тенденции и съвременно състояние. Професионално образование, Volume 17, Number 1, 47 – 70.

Василев, Д., Мерджанова, Я. (2003). Теория и методика на професионалното ориентиране. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.

Замфиров, М., Хараламбус, М. (2017). Прилагане на услуга за професионална ориентация и реализация на лица с увреждания в Република Кипър. Професионално образование, Volume 19, Number 5, 513 – 518.

Искрев, Д.(2000). Основи на професионалното ориентиране. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.

Терзийска, П. (2003). Личностно социално развитие на умствено изостаналите ученици в условията на масовото училище. Педагогика, No 6, 42 – 50.

Терзийска, П. (2006). Обучението по родинознание и природознание на деца със специални образователни потребности. Студия В: „Особености в методиката на обучение при деца със специални образователни потребности”. Университетско издателство „Неофит Рилски”, Благоевград, 3-43.

Терзийска, П. (2001). Трудовото възпитание в началния курс на помощното училище. Педагогика, No 7, 47 – 54.

Тодоров, Ат., Костадинов, Д. (2010). Концепция за корекция на системата за образование и професионално-трудова подготовка на деца и ученици с интелектуални затруднения. Организация и управление на училището и детската градина, кн. 2, 133 – 145.

 

Авторски биографии

Автор: Пелагия Терзийска, Югозападен университет "Неофит Рилски"

Проф. д-р Пелагия Терзийска Югозападен университет „Неофит Рилски“, гр. Благоевград, Катедра „Управление на образованието и специална педагогика“. Брой публикации: над 150. Научни интереси: специално образование, интегрирано образование на деца със специални образователни потребности, приобщаващо образование, педагогика на лица с интелектуална недостатъчност, арт педагогика и арт терапия в специалното образование, методика на обучението по родинознание и природознание на ученици със СОП, екологично образование на ДСОП, работа със семействата на деца със СОП.

Автор: Мария Костова, Югозападен университет "Неофит Рилски"

Мария Костова, докторант по „Специална педагогика“ Югозападен университет „Неофит Рилски“, гр. Благоевград, Катедра „Управление на образованието и специална педагогика“. Научни интереси: специално образование, ученици с умствена изостаналост, професионално ориентиране и професионална подготовка на ученици с умствена изостаналост, организация на работата с ученици с умствена изостаналост.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование