Дискусионни аспекти на взаимовръзката между нарушенията на устния и на писмения език

Автори

  • Цветанка Ценова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

устен и писмен език, специфични езикови нарушения, дислексия на развитието, предиктори за дислексия

Резюме

Статията представлява теоретичен анализ, чрез който се търсят отговори на често поставяни въпроси в съвременната теория и практика във връзка с дислексията на развитието. На обсъждане се поставя проблемът за степента на корелация между специфичните езикови нарушения и дислексията като етиология и прояви, за ранните нарушения на устния език в ролята им на предиктор за поява на дислексия, за спецификата и възрастовата динамика на тези нарушения. Стига се до извод за силна, но не абсолютна взаимовръзка между нарушенията на устния език и тези на писмения и се изтъква нейното значение за диагностиката и терапията в логопедията и сродните ѝ науки.

 

Библиография:

Асенова, И. (2009). Невропсихология. Благоевград: Санин – Н и Н.

Волкова, Л. С., С. Н. Шаховская, (2000). Логопедия. Москва: Просвещение.

Йованович-Симич, Н. (2008). Развитие на терминологията за езикови нарушения. В: Съвременни тенденции в специално-педагогическата и логопедичната терминология, под ред. на Попзлатева, Ц. и др. София: Веда Словена – ЖГ, 189-194.

Логинова, Е. А., О. В. Елецкая, (2006). Состояние лексико-граматических компонентов речи у дошкольников с дизорфографией. Логопедия, 4 (14), 22-28.

Матанова, В. (2001). Дислексия. София: Софи Р.

Матанова, В. (2003). Психология на аномалното развитие. София: Софи Р.

Мавлов, Л. (2005). Алексии и аграфии. София: Ромел.

Стоянова, Ю. (2006). Психолингвистични изследвания. София: Веда Словена – ЖГ.

Anderson, N. & Shames, G. (2006). Human Communication Disorers: An Introduction (7th Edition). Boston: The Allyn & Bacon.

Bishop, D. V. M. & Edmundson, A. (1987). Language-impaired 4-years-olds: distinguishing transient from persistent impairment. Journal of Speech and Hearing Disorders, 52, 156-173.

Bishop, D. V. M & Snowling, M. J. (2004). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Psychological Bulletin, 130 (6), 858-866.

Denckla, M. (1972). Clinical syndromes in learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5, 401-406.

Denckla, M. B. & Rudel, R. G. (1976). Rapid „automazed” naming (R.A.N.): Dyslexia differentiated from other learning disabilities. Neuropsychology, 14, 471-479.

Galagher, D., Ftith, U., & Snowling, M. J. (2000). Precursors of literacy delay among children at genetic risk of dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41 (2), 203-213.

Johnson, C. J., Beitchman, J. H., Young, А., Escobar, M., Atkinson, L., Wilson, B., Brownlie, E. B., Douglas, L., Taback, N., Lam, I. & Wang, M. (1999). Fourteen-year follow-up of children with and without speech/language impairment. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 42, 744-760.

Landerl, K., Ramus, F., Moll, K., Lyytinen, H., Leppanen, P., Lohvansuu, K. ... Schulte-Korne, G. (2013). Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54:6, 686–694. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/jcpp.12029.

Leonard, L. B. (1998). Children with Specific Language Impairment. Cambridge, MA: MIT Press. https://mitpress.mit.edu/books/children-specific-language-impairment.

Lyytinen, H., Ahonen, T., Eklund, K., Guttorm, T. K., Laakso, M-L., Leinonen, S. ... Viholainen, H. (2001). Developmental pathways of children with and without familial risk for dyslexia during the first years of life. Developmental Neuropsychology, 20 (2):535-554.

McArthur, G. M. & Hogben, J. H. (2001). Auditory backword recognition masking in children with a specific language impairment and children with a specific reading disability. Journal of Acoustical Society of America, 109, 1092-1100.

Rispens, J. & Been, P. (2007). Subject-verb agreement and phonological processing in developmental dyslexia and specific language impairment. Journal of Language and Communication Disorders, 3, (42), 293-305.

Thompson, P. A., Hulme, C., Nash, H. M., Hayiou‐Thomas, E. & Snowling, M. J. Developmental dyslexia: predicting individual risk. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Volume 56, Issue 9. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12412.

Wilsenach, C. (2006). Syntactic Processing in Developmental Dyslexia and in Speech Language Impairment /SLI/ – Doctoral dissertation. Utrecht University (Netherlands). https://www.lotpublications.nl/Documents/128_fulltext.pdf.

Авторска биография

Автор: Цветанка Ценова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Проф. дпн Цветанка Ценова СУ „Св. Кл. Охридски“, ФНОИ, Катедра Специална педагогика и логопедия“. Научни интереси: комуникативните нарушения на развитието – артикулационни, езикови (на устния и на писмения език). Публикации: 8 книги в областта на логопедията и над 120 други публикации.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025