Стратегии за справяне с предизвикателното поведение при работа с деца

Автори

Ключови думи :

предизвикателно поведение, поведенчески стратегии, управление на поведението, мениджмънт на класа

Резюме

Децата с предизвикателно поведение са една от най-уязвимите групи по отношение на отпадане от училище, отхвърляне от общността и често са обект на физическа агресия и социално изключване. Работата с тях и оказването на подкрепа придобиват все по-голяма актуалност. Възможностите за реакция от страна на специалистите са от важно значение за ефективното овладяване на детското поведение. Настоящият материал е насочен именно към открояване на някои ефективни стратегии за справяне с предизвикателното поведение.

 

Библиография:

Николаева, С. (2012). Мениджмънт на класа. Стратегии, техники и компетенции, Екс-Прес. 

Николов, Ц., (2020). Справяне с предизвикателното поведение при работа с деца в училищна и извънучилищна среда. Педагогика 92 (2).

Ранев, А. (2022). Позитивно възпитание и поведенческа промяна при работа с деца с предизвикатлено поведение. Университетско издателство.

Ранев, А., Николов, Ц. (2017). Позитивен подход и физическа намеса при работа с деца с предизвикателно поведение. Педагогика, кн. 4.

Ранев, А., Николов. (2014). Превенция и кризисна интервенция при работа с деца с поведенчески затруднения. В: Сапунджиева, К. (ред.) Академични полета на социалната педагогика. София.

Станева, Я. (2017). Критерии за резилианс при родители с риск от раздяла с децата им. (изследване на случай). Педагогика, 7/2017.

Фурман, Б. (2007). Методът Детски умения. С., 2007.

Blair, K., Fox, L. (2011). Facilitating Individualized Interventions to Address Challenging Behavior. Center for Early Childhood Mental Health Consultation. https://www.ecmhc.org/documents/CECMHC_FacilitatingToolkit.pdf

Emerson, E., Bromley, J. (1995). The form and function of challenging bahaviours. Journal of Intellectual Disability Research. Volume 39, Part 5, October. https://www.google.com/search?q=https://www.researchgate.net/profile/Eric

Mayer, M., Acker, R., Lochman, J., Gresham, F. (2009). Cognitive-Behavioral Interventions for Emotional and Behavioral Disorders the Guilford Press.

Musa, S., Dergaa, I., (2022). A Narrative Review on Prevention and Early Intervention of Challenging Behaviors in Children with a Special Emphasis on COVID-19 Times. In: Psychology Research and Behavior Management. Volume 15. 1559–1571. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9234312/.

Авторска биография

Автор: Александър Ранев, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Гл.ас. д-р Софийски университет „СВ. Климент Охридски“ Факултет по науки за образованието и изкуствата. Научни интереси: педагогика, теория на възпитанието, мениджмънт на класа, подкрепа на позитивното поведение


Файлове за сваляне

Публикуван

27.08.2025

Брой

Секция

Добри педагогически практики