M. Ndk. ОТ ЛИТЕРАТУРНИЯ ТЕКСТ КЪМ МУЗИКАЛНАТА ИМПРОВИЗАЦИЯ

ИГРОВИЯТ ПОДХОД В КОМПОЗИЦИОННИЯ ПРОЦЕС

Автори

  • Мария-Магдалена Недкова, докторант
  • Доц. д-р Веселин Караатанасов

Ключови думи :

Музика, композиция, игрови подход, литературен / поетичен текст

Абстракт

Възприемането на поезията и музикалното изкуство е едно от най-сложните и абстрактни когнитивни преживявания в човешкото съзнание. Комбинацията между словесен текст и звук създава ново, многопластово преживяване – независимо дали чрез песенна форма, импровизация, или подобни творчески изразни средства. В ранна детска възраст развиването на такава култура допринася за формирането на въображение, усет и творчески подход. Чрез създаване на инструментални или вокални интерпретации по литературни съчинения децата формират основите на тоновото мислене. Те възприемат този процес не като „композиране“ в традиционния смисъл на думата, а като естествена форма на изразяване чрез игра. Една от задачите на педагога е да насочва, развива и направлява тази перцепция, превръщайки я в основа за изграждане на сонорни идеи, интуиция и слух.

Музикалната импровизация е ключов компонент в съвременното музикално обучение. Тя стимулира самостоятелното разсъждение, съобразителност и спонтанното изразяване, развива умението на учениците да създават и адаптират комплексни музикални образи в реално време, изгражда увереност и усещане за свобода в музицирането. Включването на поетично съдържание като отправна точка обогатява този процес, предлагайки допълнителни елементи за интерпретация и изразност. Така текстовете не само вдъхновяват музикалните инспирации, но също така засилват емоционалната ангажираност и интелектуалната задълбоченост, насърчавайки по-смислена връзка с музиката.

Авторски биографии

  • Мария-Магдалена Недкова, докторант

    Мария-Магдалена Недкова е докторант в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, специализиращ в областта на методиката на обучението по музика. Завършва Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ през 2022 г. със специалност „Класическо пеене“ в класа на проф. Свилен Райчев. Участва в спектакли на Държавна опера – Стара Загора. През 2023 г. започва магистратура в Софийския университет със специалност музикална педагогика – ръководство на фолклорна формация. В рамките на дипломната ѝ работа на тема „Запазените ритуали на банатските българи в 21 век“ записва фолклорни песни в Българското национално радио, които по-късно са излъчени в предаването „Рано в неделя“. Понастоящем преподава в музикална школа и се занимава с поп и джаз пеене. Автор е на няколко песни, с които участва в предавания по БНТ 1 и БНТ 2, в конкурси към Национален фонд „Култура“ и в радиопрограми. Научните ѝ интереси включват музикална композиция и импровизация, интеграция на традиционни и съвременни методи на обучение, както и прилагане на игрови подходи в музикалното образование.

  • Доц. д-р Веселин Караатанасов

    Доц. д-р Веселин Караатанасов е ръководител на катедра „Музика и мултимедийни технологии“ и главен редактор на Годишник „Книга изкуства“ – ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“. Области на интереси: Компютърен нотопис, Инструментознание, Симфонична оркестрация, Електроакустични музикални инструменти, Музикален анализ; Автор е на повече от 20 клавирни редакции на камерни произведения, оратории, опери, симфонии и инструментални концерти за издателства - Donemus, Amsterdam, The Netherlands; Schott Music, Mainz & Noten Grafik Berlin (c/o Casa Ricordi) Deutschland; Universal Edition, Vienna, Östereich и др.; Автор на музика и симфонични оркестрации за късометражни и игрални филми; Носител на най-високото отличие на Германската асоциация на музикалните издатели “BEST EDITION 2019” в категория “Performance materials” за продукцията на операта “Infinite Now” (Czernowin) в сътрудничество с главния редактор на издателство SCHOTT, P.D. Dr. Andreas Krause.

Файлове за сваляне

Публикуван

30.10.2025