FROM THE LITERARY TEXT TO MUSICAL IMPROVISATION

ИГРОВИЯТ ПОДХОД В КОМПОЗИЦИОННИЯ ПРОЦЕС

Authors

  • Мария-Магдалена Недкова
  • Веселин Караатанасов

Keywords:

music, composition, improvisation, playapproach, literary poetic text

Abstract

The perception of literature and musical art is regarded as one of the most complex and abstract cognitive experiences in human consciousness. The combination of verbal text and sound creates a new, multi-layered experience, whether through song form, improvisation, or similar creative means of expression. The cultivation of such a culture in early childhood has been demonstrated to contribute to the development of imagination, flair, and creativity. The creation of instrumental or vocal interpretations based on literary works has been demonstrated to facilitate the development of tonal thinking in children. This phenomenon is not perceived as the conventional practice of "composing" music, but rather as a spontaneous and natural form of expression that manifests through play. One of the educator's tasks is to guide, develop, and direct this perception, thereby establishing it as the foundation for fostering sonority, intuition, and hearing.

Musical improvisation constitutes a pivotal element within the framework of contemporary music education. The pedagogical approach in question has been demonstrated to engender independent reasoning, resourcefulness, and spontaneous expression in students. Furthermore, it has been shown to enhance students' capacity to generate and adapt complex musical imagery in real time. Finally, it has been demonstrated to cultivate confidence and a sense of freedom in music creation. The integration of poetic content serves as a foundational element, introducing nuanced dimensions that facilitate interpretation and expression. Consequently, the lyrics serve not only as a source of musical inspiration but also as a catalyst for emotional engagement and intellectual depth, thereby fostering a more meaningful relationship with the music.

Author Biographies

  • Мария-Магдалена Недкова

    Мария-Магдалена Недкова е докторант в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, специализиращ в областта на методиката на обучението по музика. Завършва Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ през 2022 г. със специалност „Класическо пеене“ в класа на проф. Свилен Райчев. Участва в спектакли на Държавна опера – Стара Загора. През 2023 г. започва магистратура в Софийския университет със специалност музикална педагогика – ръководство на фолклорна формация. В рамките на дипломната ѝ работа на тема „Запазените ритуали на банатските българи в 21 век“ записва фолклорни песни в Българското национално радио, които по-късно са излъчени в предаването „Рано в неделя“. Понастоящем преподава в музикална школа и се занимава с поп и джаз пеене. Автор е на няколко песни, с които участва в предавания по БНТ 1 и БНТ 2, в конкурси към Национален фонд „Култура“ и в радиопрограми. Научните ѝ интереси включват музикална композиция и импровизация, интеграция на традиционни и съвременни методи на обучение, както и прилагане на игрови подходи в музикалното образование.

  • Веселин Караатанасов

    Доц. д-р Веселин Караатанасов е ръководител на катедра „Музика и мултимедийни технологии“ и главен редактор на Годишник „Книга изкуства“ – ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“. Области на интереси: Компютърен нотопис, Инструментознание, Симфонична оркестрация, Електроакустични музикални инструменти, Музикален анализ; Автор е на повече от 20 клавирни редакции на камерни произведения, оратории, опери, симфонии и инструментални концерти за издателства - Donemus, Amsterdam, The Netherlands; Schott Music, Mainz & Noten Grafik Berlin (c/o Casa Ricordi) Deutschland; Universal Edition, Vienna, Östereich и др.; Автор на музика и симфонични оркестрации за късометражни и игрални филми; Носител на най-високото отличие на Германската асоциация на музикалните издатели “BEST EDITION 2019” в категория “Performance materials” за продукцията на операта “Infinite Now” (Czernowin) в сътрудничество с главния редактор на издателство SCHOTT, P.D. Dr. Andreas Krause.

Published

2025-10-30