„Прекрасният нов свят“: медии без журналистика за публики от фенове
DOI :
https://doi.org/10.60060/MLg.2025.18.42-70Ключови думи :
консервативна медийна екосистема, журналистика, новинарски инфлуенсъри, МАГА, Доналд ТръмпАбстракт
Най-новите проучвания на аудиторията в САЩ показват, че е в ход значителна промяна в начина, по който аудиторията възприема новините и журналистите. Доскоро маргинални играчи и ехо-стаи, консервативните медии и инфлуенсъри придобиват популярност и влияние извън традиционната си аудитория. Направеният преглед дава основания да се разсъждава, че консервативните медии третират аудиторията си като фенска общност, която очаква не да се информира, а да се обедини около общи интерпретации и споделена идентичност. В този смисъл консервативните медии имат за цел не да информират, а да предоставят общите интерпретации и да подкрепят споделената идентичност. След връщането на Доналд Тръмп в Белия дом, консервативните медии са легитимирани и превърнати в официози. Този нов статут им дава възможност да определят не само медийния дневен ред, но и правилата на журналистиката. Какви са конкретните проявления на промяната и потенциалните ѝ широокообхватни последици – с тези въпроси се занимава настоящият текст. Въпреки че текстът се отнася конкретно до САЩ, белезите на описваните промени се забелязват в глобален мащаб, под въздействие на сходни политическите процеси и на социалните медии като преобладаващ източник на новини.