Англоезичната попмузика в дигиталната епоха: постмодерни наративи и компютърни модификации
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName## :
https://doi.org/10.60060/MLg.2025.17.54-65Ключови думи :
Дигитални технологии, музикална продукция, попмузика, TikTok, ПостмодернизъмРезюме
Статията разглежда влиянието на дигиталните технологии върху музикално-производствените механизми в условията на т. нар. постмодерна епоха, по-конкретно в контекста на англоезичната попмузика. Проследява се начинът, по който разпространението на компютърни програми, софтуерни алгоритми и дигитални платформи поражда тенденции в посока на рециклиране на музикални идеи, стандартизация на техники и размиване на граници между музикални артисти от една страна, и инфлуенсъри в социалните мрежи, от друга. Хвърляйки паралели към постмодерни концепти като „симулакра“, „интертекстуалност“ и „големи разкази“, изследването поставя във фокус примери на конвергенция на песенните модели в англоезичния мейнстрийм, характеризиращи се с по-конвенционални подходи, както и с доминирането на платформи като TikTok. Изследването се вглежда в ускореното навлизане на алгоритмични подходи в комерсиалното производство на музика – поле, в което артистичната индивидуалност би могла да се окаже уязвима от страна на технологиите. През тази оптика е осмислено и променящото се естество на креативността в един дигитално медииран свят. Отчитайки алтернативите на хоризонта, открит от компютърните технологии като стимул за нови форми на изразяване, авторът същевременно насочва вниманието към скрития в тях потенциал за унифициране на артистичния изказ. Заключението предлага рефлексии за особената значимост на човешката иновативност (било в англофонния свят или другаде) на фона на нарастващата зависимост от изкуствения интелект и „алгоритмизацията“ в творческия процес.
Използвана литература:
Гайтанджиев, Генчо (1990) Популярната музика – про? контра? София: Народна просвета, с. 24.
Димов, Венцислав (2017) Медииите като логос и диалог? Медиалог. Достъпно на: https://www.medialog-bg.com/?page_id=25[Посетен на 17 май 2025].
Леви, Клер (2005) Диалогичната музика: блусът, популярната култура, митовете на модерността. София: Институт за изкуствознание – БАН.
Adorno, Theodor W., Simpson, George (1941) On popular music. Studies in Philosophy and Social Science, 9(1), pp. 17–48.
Lyotard, Jean-Francois (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Vol. 10, Theory and History of Literature. Manchester: Manchester University Press.
Serra, Joan, Corral, Alvaro, Boguna, Marian, Haro, Martin & Arcos, Josep L. (2012) Measuring the Evolution of Contemporary Western Popular Music. Scientific Reports, 2, Article 521. Available at: https://www.nature.com/articles/srep00521#citeas [Visited on 17 May 2025].
References:
Getlen, Larry (2015) Every song you love was written by the same two guys. New York Post, 4 Oct. Available at: https://nypost.com/2015/10/04/your-favorite-song-on-the-radio-was-probably-written-by-these-two [Visited on 17 May 2025].
Metzger, Patrick (2016) The Millennial Whoop: A Glorious Obsession with the Melodic Alternation between the Fifth and the Third. Available at: https://thepatterning.com/2016/08/20/the-millennial-whoop-a-glorious-obsession-with-the-melodic-alternation-between-the-fifth-and-the-third/ [Visited on 17 May 2025].
Levenson, Max Savage (2020) One Man Has Written Virtually Every Major Pop Song of The Last 20 Years. And You've Probably Never Heard His Name. Celebrity Net Worth. Available at: https://www.celebritynetworth.com/articles/entertainment-articles/max-martin-powerful-person-music-business-people-never-even-head-name [Visited on 17 May 2025].