Иновативни словесно-визуални наративни модели в съвременни авторски издания за деца

Автори

  • Регина Далкалъчева Национална художествена академия

Ключови думи :

детска картинна книга, словесно-визуална наративна структура, драматургия на книжната композиция, алтернативни наративни подходи в книгата, съвременна художествена илюстрация

Резюме

Статията типологизира, класифицира и анализира иновативни словесно-визуални наративни модели, създадени във водещи авторски издания за деца, в които художникът илюстратор е единствен автор. Картинната книга е дефинирана като наративен конструкт, в чиято цялост текстът и илюстрацията могат да бъдат сегментирани, съпоставени и обвързани чрез изцяло нови и алтернативни взаимовръзки. Акцентирана е специфичната пространствена и темпорална определеност на словесно-визуална структура, която позволява провеждането на уникални авторски драматургични подходи в книжната композиция. Осъществените иновативни наративни модели разширяват на практика неограничено територията на сюжетно, смислово и художествено взаимодействие между словесното и визуалното в сложния интегритет на днешните илюстрирани книжни издания. Определящо е тяхното значение при извеждане и формулиране на актуалното съвременно разбиране за смисъла и функцията на художествената илюстрация като самостойна наративна реалност, която при равностойно и небуквално партниране със словесната, осъществява концептуалната и драматургичната цялост на книгата.

 

Библиография:

Научна литература

Hickethier, Knut. Film- und Fernsehanalyse. Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 1996.

Lämmert, Eberhard. Bauformen des Erzählens. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1972.

Kuhn, Markus. Filmnarratologie: Ein erzähltheoretisches Analysemodell. Berlin: Verlag Walter de Gruyter, 2011.

Metz, Christian. Sprache und Film. Frankfurt am Main: Athenäum Verlag, 1973

Roxburgh, Stephen D. A Picture Equals How Many Words? Narrative Theory and Picture Books of Children. In: The Lion and the Unicorn, 7/8 1983-84, 1983.

Schwarcz, Joseph H. Ways of the Illustrator, Visual Communication in Children’s Literature. Chicago: The University of Chicago Press, 1982.

Tabbert, Reinbert. Maurice Sendak. Bilderbuchkünstler. Bonn: Grundmann, 1987.

Thiele, Jens. Das Bilderbuch: Ästhetik - Theorie - Analyse - Didaktik - Rezeption. Oldenburg: Isensee Verlag, 2000.

Varga, Aron Kibédi. Visuelle Argumentation und visuelle Narrativität. In: Wolfgang Harms (ed.). Text und Bild. Bild und Text. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1990, p. 356-367.

Авторски издания за деца, коментирани в статията

Allsburg, Chris van. Die Geheimnisse von Harris Burdick. Hamburg: Carlsen Verlag, 2012. (The Mysteries of Harris Burdick. Boston: Houghton Mifflin, 1984.)

Banyai, Istvan. Re-Zoom. Aarau: Verlag Sauerländer, 1996.

Erlbruch, Wolf. Nachts. Wuppertal: Peter Hammer Verlag, 1999.

Pacovska, Kveta. Farben des Tages. Hamburg: Carlsen Verlag, 2010.

Авторска биография

Автор: Регина Далкалъчева, Национална художествена академия

Д-р, доцент в Националната художествена академия (катедра „Книга, илюстрация и печатна графика“). Дългогодишен преподавател по „Илюстрация“ и „Изкуство на книгата“. Има изследвания в областта на арт книгата, авторските издания, експерименталните словесновизуални наративни модели в картинната книга. Като художник се изявава в полето на художествената илюстрация, арт книгата, дигиталната графика.

Файлове за сваляне

Публикуван

25.08.2025