Създаване на цифрови изображения – фотография и принт

Възможности за манипулиране на образа, промени и новости в областта на колажните и монтажните фотографски техники от втората половина на ХХ век

Автори

  • Йоана Ангелова Национална художествена академия

Ключови думи :

дигитализация, фотография, фотоколаж, фотомонтаж, фотоманипулация

Резюме

Погледът назад във времето разкрива редица блестящи примери на взаимно проникване между наука, изкуство и технологии. Така формулираната тема – „Създаване на цифрови изображения – фотография и принт. Възможности за манипулиране на образа, промени и новости в областта на колажните и монтажните фотографски техники от втората половина на ХХ век”, разглежда съществен етап от развитието на визуалните изкуства и има за цел да се потвърди автономния характер на фотографията като изкуство и в частност да легитимира фотографията като форма на съвременно изкуство. Темата е особено актуална поради технологичния подем и масовото внедряване на дигиталните технологии в живота на съвременния човек. Вследствие на това възниква и естествената необходимост тази ситуация да се осмисли чрез новите проявления в изкуството и фотографията, а след това и теоретически. Организираща изложението мисъл е дълбокото убеждение, че благодарение на дигиталните технологии фотографията намира едно по-широко поле за изява, което трудно би могло да се опише накратко. Затова целта следва да бъде фокусиране върху конкретен проблем, в настоящото изследване – потенциалът за манипулиране при дигиталния носител, и по-специално различните колажни и монтажни техники във фотографията от втората половина на XX век.

 

Библиография:

Барт, Ролан. Смъртта на автора [онлайн]. Литературен клуб. 25 юни 2003. http://www.litclub.bg/library/kritika/bart/dead.html (прегледан на 17.09.2020).

Бенямин, Валтер. Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост [онлайн]. LiterNet. 14 април 2006, № 4. https://liternet.bg/publish18/v_beniamin/hudozhestvenoto.htm (прегледан на 16.09.2020).

Décollage. In: Art Terms: Tate’s online glossary. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/d/ decollage (accessed 20 September 2020).

Fineman, Mia. Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop. Metropolitan Museum of Art (New York, N.Y.), National Gallery of Art (U.S.) & Museum of Fine Arts, Houston, 2012.

Johnson, William. A History of Photography. From 1839 to the Present (The George Eastman House Collection). TASCHEN, 2005.

Lopes, Dominic. A Philosophy of Computer Art. London: Routledge, 2010.

Paul, Christiane. Digital Art. Farnborough: Thames & Hudson Ltd, 2015.

Renner, Eric. Pinhole Photography: From Historic Technique to Digital Application. Amsterdam: Focal Press, 2009.

Wollheim, Richard. Art and Its Objects: With Six Supplementary Essays. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Авторска биография

Автор: Йоана Ангелова, Национална художествена академия

Докторант в Националната художествена академия (катедра „Изкуствознание”). Професионалните ѝ интереси са свързани предимно с фотографията, като се изявява и като фотограф, и като изследовател. Фокусът в работата ѝ е поставен върху колажа и върху монтажните действия като изразни средства във фотографията.

Файлове за сваляне

Публикуван

25.08.2025