Особености в интелектуалното функциониране при деца със специфични нарушения на ученето
Ключови думи :
специфични нарушения на способността за учене, когнитивно функциониране, психологическа оценка, изследване на интелекта, WISCРезюме
В настоящата статия са представени резултати от проучване на специфичните особености, сходства и различия в интелектуалното функциониране при деца със специфични нарушения на ученето. Темата за хетерогенността на интелектуалното функциониране е основен фокус, като въпросите за причинността и локализацията на дефицитите отстъпват пред задачата да се постигне едно по-добро разбиране за качествените аспекти в интелектуалния профил и тяхната потенциална компенсаторна роля при осигуряване на подходящи интервенции и стратегии за подкрепа. Разгледани са особеностите в компонентите на измерената интелигентност при две групи нарушения (специфично разстройство на четенето и смесено специфично разстройство на училищните умения), като установените особености са транспонирани в сравнителен план, с цел да бъдат диференцирани значими сходства и различия. Поставен е акцент върху качествената интерпретация на тестовите резултати, чиято приложимост предоставя едно по-задълбочено, нюансирано и съобразено с индивидуалните особености разбиране за всяка от изследваните клинични групи. Водеща е хипотезата, че такъв подход има значително по-добра приложимост в диференциално-диагностичен план и може да предостави ценна информация в процеса на разработване и прилагане на терапевтични и образователни стратегии.
Библиография:
Авт. кол. (2008). Българска стандартизация на тест за интелигентност за деца HAWIK-R 1983. София: Национален център за опазване на общественото здраве.
Международна класификация на болестите, X ревизия (1998). София: Национален център за комплексно изследване на човека.
Полнарева, Н. Терзиев, Д., Аврамова, А. (2007). Детска психиатрия. В Психиатрия, психология и психотерапия. София: УИ Медицина, 275-335.
Полнарева, Н. (2013). Рзстройства на детскта и юношеската възраст. В. Психиатрия: Учебник за студенти и специализиращи лекари. София: Медицина и физкултура, 411-443.
Терзиев, Д. (2022). Невроразвитийни разстройства в детска и юношеска възраст. София: Стено.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Bannatyne, A. (1974). Diagnosis: A note on recategorization of the WISC scaled scores. Journal of Learning Disabilities, 7, 272–273.
Dudley-Marling, C., Kaufman, N., Tarver, S. (1981). WISC and WISC-R profiles of learning disabled children: A review. Learning Disability Quarterly, 4, 307–319.
Frank, G. (1983). The Wechsler Enterprise: An Assessment of the Development, Structure and Use of the Wechsler Tests of Intelligence. Oxford: Pergamon.
Giofrè, D., Cornoldi, C. (2015). The structure of intelligence in children with specific learning disabilities is different as compared to typically development children. Intelligence, 52, 36-43.
Gutkin, T. B. (1979). WISC-R scatter indices: Useful information for differential diagnosis? Journal of School Psychology, 17, 368–371.
Kaufman, A. (1979). Intelligent testing with the WISC-R. USA:John Wiley & Sons.
Kaufman, A. S. (1981). The WISC-R and learning disabilities assessment: State of the art. Journal of Learning Disabilities, 14, 520–526.
Meeker, M. (1975). Glossary for SOI Factor Definitions: WISC-R Analysis, Available from SOI Institute, 2 14 Main St. , El Segundo, California.
Naglieri, Jack. (1982). Interpreting WISC-R and McCarthy scatter: A caution. Contemporary Educational Psychology, 7, 90-94.
Schiff, M. I. V. L., Kaufman, A. S., Kaufman, N. L. (1977). Scatter Analysis of WISC-R Profiles for Learning Disabled Children with Superior Intelligence, 400–404.
Smith, M. D., Michael Coleman, J., Dokecki, P. R., Davis, E. E. (1977). Recategorized WISC-R Scores of Learning Disabled Children. Journal of Learning Disabilities, 10(7), 437– 443.
Wechsler, D. (1974). Wechsler intelligence scale for children—revised. New York: Psychological Corporation.