140 години от рождението на Хелън Келър проучване върху една уникална личност
Ключови думи :
Хелън Келър, сляпоглухи, слепота, многопосочна личност, социални дейностиРезюме
Представеното проучване не се ангажира с хронологията на жизнения път на Хелън Келър, а поставя ударението върху динамиката на многопосочността в развитието на тази уникална личност. Целта на изследването е систематично да анализира и обобщи основните направления в дейността на Хелън Келър, като насочи вниманието към неизвестни и малко известни схващания и факти от нейния живот в резултат на по-нови проучвания. Анализираните исторически документи показват, че първоначалното обучение на тази сляпоглуха не произтича от случайности и спонтанност, а от задълбочената подготовка на нейната забележителна самобитна учителка Ан Съливан. Установява се, че тя описва педагогическия си опит не само в писмата до Хопкинс, но и в кореспонденцията с М. Анагнос, и в годишниците на училището за слепи в Бостън. Обучението на Хелън Келър се изгражда върху 4 опорни стълба: първоначалния опит върху обучението на сляпоглухите, психологията на детското развитие в края на XIX век, влиянието от методиката на Монтесори и личния опит и педагогическата интуитивност на Ан Съливан. След овладяването на първите понятия се проследяват интелектуалното израстване и творческото развитие на Келър. Въз основа на нейната разнообразна обществена дейност са проучени: отношението към слепотата, религията, пацифизма и хуманизма, социалистическите идеи и феминизма, както и личния живот.
Библиография:
Келър, Х. (2004). Историята на моя живот. Българска асоциация за обучение на зрително затруднени деца, София.
Келър, Х. (1995). Историята на моя живот. Издателство „ВЕДА СЛОВЕНА-ЖГ“, София.
Радулов, В. (1978). Елена Келер. Народна просвета, бр. 12, стр. 81 – 83.
Радулов, В. (1995). Децата със специални педагогически нужди в училището и обществото. Рекламно-полиграфска къща „ДАРС“, Бургас.
Радулов, В. (2004). Педагогика на зрително затруднените. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София.
Радулов, В. (2017). История на педагогиката на зрително затруднените. Издателство „ФЕНОМЕН“.
Радулов, В. (2018). Социалната дейност на Хелън Келър. Обучение и рехабилитация на зрително затруднените, бр. 1, стр. 19 - 26.
Росалем, Х. (2008). Ан Съливан: анализ на нейните преподавателски техники. Обучение и рехабилитация на зрително затруднените, бр. 1, стр. 6 -12.
Цветкова-Арсова, М. (2002). Обучение на зрително затруднени деца с множество увреждания и на сляпоглухи. Издателство „Екопринт“, София.
Цветкова-Арсова, М. (2004). Обучение на сляпоглухи деца и юноши. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София.
American Foundation for the Blind - www.afb.org/HelenKellerArchive
Brolin, K. (2018). What Does Helen Keller’s Legacy Mean to the Organized Blind Movement and the World Beyond? Braille Monitor, June, 2018.
Hudson, M. (2018). "Why Is Helen Keller the Only Blind Person Anyone Knows?" Future Reflections, volume 37, 3, 2018.
Lash, J. (1981). Helen and teacher. The story of Helen Keller and Anne Sullivan Macy. Dell Publishing Co, New York.
Lowenfeld B. (1981). Helen Keller: A Remembrance, Berthold Lowenfeld on Blindness and Blind people. American foundation for the Blind, New York.
Macy, J. (1905). The story of my life by Helen Keller with her letters. Doubleday, Page & Company.