Възприемане на учениците със специални потребности от техните съученици в общообразователния клас
Ключови думи :
приобщаващо образование, специални образователни потребности, общообразователни училища, общообразователни учители, съученициРезюме
Приобщаващото образование е интересен за изследване и наблюдение процес, който следва логиката и политиката за интегриране на хората с различни способности. Множество изследвания се насочват към неговото изучаване в общообразователна среда. Наличието на все повече ученици със специални образователни потребности в училище създава условия за изследване на различни нагласи, взаимоотношенията между учениците в класа, както и ролята на общообразователния учител в процеса. Част от тези проблеми се поставят за разглеждане в настоящото изследване. Прави се опит за описание на приобщаващото образование като многостранен процес, в който се срещат децата и учениците със специални потребности и учителите, техните съученици, връстниците от неформалната общност, в която участват, родителите. Интересни са взаимоотношенията, които възникват между тях в процеса на обучение в общообразователното училище. Изследването прави опит да разкрие нагласите на учениците без нарушения спрямо съучениците им със специални образователни потребности, готовността им за изграждане на взаимоотношения с тях, както и нагласите на общообразователните учители към учениците със специални потребности и приобщаващото образование.
Библиография:
Андреев, Я. (1994). Олигофренопсихология. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
Дионисиева, К. (1996). Глухотата в детска възраст: ранно откриване и въздействие. София: „Сетива“.
Добрев, Зл. (2008). Интегрираното обучение на децата със СОП и ресурсните учители – плюсове и минуси. В: СБ. Особености на интегрираното обучение. София.
Добрев, Зл. (2009). Съвременни тенденции в интеграцията и обучението на деца с умствена изостаналост. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
Евгениева, Е. (1999). Проблемът за интегрирането на деца с умствена изостаналост. Педагогика, 12, 24-32.
Евгениева, Е. (2007). Анкетно проучване сред учители за началото на процеса на интегриране. Специална педагогика, 1, 62-74.
Кънева, С. (1985). Педагогическа рехабилитация на деца с церебрална парализа. София: ДИ „Народна просвета“.
Караджова, К. (2010). Детерминанти на интегрираното обучение при деца с интелектуална недостатъчност. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
Министерство на образованието и науката на Република България (2017). Наредба за приобщаващо образование. https://www.mon.bg/upload/22124/nrdb_priobshavashto_izm271219.pdf.
Попзлатева, Ц. (2010). Човешката глухота – социо-културна идентичност и профили на личността. София: „Ес принт“.
Радулов, Вл. (1995). Интегрираното обучение и специалните училища. Шумен: „Аксиос“.
Шошева, В. (2013). Интегриране на децата със специални образователни потребности в условията на детската градина. Министерство на образованието, младежта и науката. Проект No BG051PO001-3.1.03-0001. Квалификация на педагогическите специалисти.
Стоянова, П. (2009). Децата със специални образователни потребности – техните семейства и другите. В: СБ. Формиране на умения за съвместна работа на деца със СОП в условията на интегрираното обучение. Шумен.
Терзийска, П. (2005). Интегрираното обучение на деца със СОП. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.
Трошева, А. (2003). Методически насоки за овладяване на техническия компонент на писането при ученици с детска церебрална парализа. Специална педагогика, 2, 35-41.
Fazlıoglu, Y. (2014). Autism. Sofia: St. Kliment Ohridski Univ. Press.
Jessup, G., Bundy, A., Broom, A. & Hancock (2018). Fitting in or feeling exluded: the experiences of high school students with visual impairments. Journal of visual impairment and blindness (JVIB), 112(3), 261-273.
Rainer, J., Althuser, K. & F. Kallmann (1967). Family mental health problems in a deaf population (2nd edition). Springfield, IL: Charles C. Thomas.
Rezio, G.S., Kayenne, M., & Formigo, R. (2014). Inclusion of children with cerebral palsy in basic education, Physiotherapy [online], 21 (1), 40-46. ISSN 1809-2950. http://dx.doi.org/10.1590/1809-2950/428210114.