Отражение на социалната изолация върху ежедневието на зрително затруднените лица

Автори

Ключови думи :

социална изолация, зрително затруднени, достъп, ежедневни дейности, превенция, COVID-19

Резюме

Социалната изолация е предизвикателство за всеки, когато не е личен избор. Поставени пред ситуация на скоростно адаптиране към неестествения ритъм и ежедневие, хората търсят стратегии за справяне. Дистанционна форма на работа, обучение, общуване, пазаруване, до този момент прилагани инцидентно, сега се превръщат в единствена възможност. В настоящата статия е направен обзор на мерките, които повечето организации на и за слепи са предприели, за да предлагат актуална информация на своите потребители, за да покрият необходимостта им от достъп, да ги запознаят с алтернативни форми на обучение, комуникация, социални дейности, технологии и колкото е възможно, да намалят усещането за изолиране. Как се отразяват това социално дистанциране и изолация на зрително затруднените лица, срещат ли затруднения с ежедневните си дейности и справят ли се с наложените ограничения и мерките за превенция от заразяване? За целта бе проведено проучване сред 26 лица с нарушено зрение за отношението им към въведените ограничителни действия, възможността да изпълняват всекидневните си занимания, както и анализ на положителния и отрицателния отпечатък в личен аспект.

 

Библиография:

Радулов, Вл. (2019). Социални проблеми на слепотата и слабото зрение. София: ИК „Феномен“.

Сотириу, К. (2018). Автореферат на дисертационен труд на тема: “Развитие на социални компетенции у зрително затруднени ученици”. София: СУ „Св. Кл. Охридски“.

Цветкова-Арсова, М. (2008). Ориентиране и мобилност, второ разширено и допълнено издание. София: УИ „Св. Кл. Охридски“.

Beecham, J. (2020). The NFB of Colorado Takes the Distancing Out of Social Distancing. Braille monitor, May, Vol. 63, No. 5. Baltimore, Maryland: The National Federation of the Blind.

Crossland, M. (2020). What coronavirus crisis means for blind and partially sighted people. The conversation. UK: Academic rigour, journalistic flair. Retrieved June 2020, from https://theconversation.com/what-coronavirus-crisis-means-for-blind-and-partially-sighted-people-136991.

Danielsen, C. (2020). Federationism in the Time of the Coronavirus. Braille monitor, May, Vol. 63, No. 5. Baltimore, Maryland: The National Federation of the Blind.

Huffman, L. (2020). Access World is Here for You During the COVID-19 Health Crisis. Access World, May. New York: AFB Press.

Kendrick, D. (2020). COVID-19: Confessions from a Blind Germaphobe. Access World, May. New York: AFB Press.

Lowenfeld, B. (1948). Effects of Blindness on the Cognitive Functions of Children. – In: Berthold Lowenfeld on Blindness and Blind People. Selected Papers by Berthold Lowenfeld (1948). New York: AFB, 1981, 67–78.

Pauls, J. (2020). Combat the Tedium of COVID-19 Quarantine with Accessible Games. Access World, May. New York: AFB Press.

Rosenblum, L. (2020). Unprecedented Times Call for Unprecedented Collaboration: How Two COVID-19 Surveys Were Created with Input from Across the Field of Visual Impairment to Analyze the Needs of Adults, Students, Teachers, and Orientation and Mobility Practitioners. JVIB, may, v. 114 (3). New York: AFB Press.

Walker, C. (2020). Learning in the Time of Covid-19: The Impact on Blind Students of Current Guidance Issued by the US Department of Education Regarding Students with Disabilities. Future reflections, Volume 39, Number 1, Winter. Baltimore, MD: American Action Fund for Blind Children and Adults.

COVID-19: stories told over the phone to the visually impaired in Belgium. Retrieved June 2020, from https://unric.org/en/covid-19-stories-told-over-the-phone-to-the-visually-impaired-in-belgium/.

How People Who Are Blind or Have Low Vision Can Safely Practice Social Distancing During COVID-19. Retrieved June 2020, from https://www.lighthouseguild.org/newsroom/how-people-who-are-blind-or-have-low-vision-can-safely-practice-social-distancing-during-covid-19/.

Tips to Help People with Vision Loss Safely Practice Social Distancing During COVID-19. Retrieved June 2020, from https://www.lighthouseguild.org/vision-health/tips-to-help-people-with-vision-loss-safely-practice-social-distancing-during-covid-19/.

 

Авторска биография

Автор: Маргарита Томова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ас. д-р, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ Факултет по науки за образованието и изкуствата Катедра „Специална педагогика и логопедия“. Научни интереси: Брайловото ограмотяване, зрителното подпомагане и рехабилитация на слабовиждащите, тактилните материали в процеса на ранно ограмотяване при лицата с нарушено зрение, технологиите в обучението и ежедневието на незрящите. Брой публикации – 19. 

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование