Ранна диагностика на детското езиково развитие и превенция на нарушенията на писмения език

Автори

  • Теодора Яръмова
  • Цветанка Ценова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

ранна диагностика, специфични езикови нарушения, предиктори, дислексия на развитието, превенция

Резюме

Със статията се прави опит за обобщение на резултати от изследване, които сочат възможността ненормативните прояви във функционирането на устния език в горна предучилищна възраст да са надежден предиктор с прогностична стойност за бъдещи затруднения в овладяването на писмения език. Проучване на устния език на 100 деца във възрастта 6-7 години показва водещата предикативна роля на експресивния езиков дефицит. Проспективната оценка на езиковото развитие и разпознаването още в предучилищна възраст на предикторите, сочещи бъдещи затруднения при ограмотяване, са необходими условия за превенция, своевременна терапия и намаляване проявите на специфичните нарушения на писмения език и ученето.

 

Библиография:

Атанасова-Трифонова, М., Атанасов, Д., Пенева, Л., Андонова, Е., Мутафчиева, М., Колчева, Н. (2014). Скрининг тест за тригодишни деца. Ръководство. София: Булвест 2000.

Тодорова, Е. (2005). Диагностика на езиков дефицит при дислексия, част I. София: Логопедичен център Ромел.

Тодорова, Е. (2013). Дислексия. https://www.facebook.com/dyslexia.kids/posts/2077721382263637.

Тодорова, Е. (2016). Дислексия: Специфични нарушения на способността за учене. София: УИ Нов български университет.

Ценова, Ц. (2011). Норми за правилно писане и скрининг на признаци за дислексия при учениците от ІІ, ІІІ и ІV клас – Дисертационен труд. Софийски Университет „Св. Климент Охридски“(България). http://digilib.nalis.bg/xmlui/handle/nls/2842.

Ценова, Ц. (2019). Логопедия: Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Ценова, Ц. (2020а). Дискусионни аспекти на взаимовръзката между нарушенията на устния и на писмения език. Специална педагогика и логопедия, 1(2020), 61-74.

Ценова, Ц. (2020b). Предиктори за дислексия на развитието. Годишник на СУ, ФНОИ, том 113, ред. Коларова, Ц. и кол., София: УИ „Св. Климент Охридски”, (под печат).

Якимова, Р. (2009). Нарушения на писмената реч: Практическо ръководство за корекция (2-ро издание). София: Логопедичен център Ромел.

Aaron, P. (1991). Can reading disabilities be diagnosed without using intelligence tests? Journal of Learning Disabilities, 24(3), 178-186, 191.

Adlof, S., Hogan, T. (2018). Understanding Dyslexia in the Context of Developmental Language Disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 49(4), 762-73.

Boets, B., Op de Beeck, H., Vandermosten, M., Scott, S., Gillebert, C., Mantini, D. & Ghesquiеre, P. (2013). Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia. Science, 342(6163), 1251-1254. doi: 10.1126/science.1244333

Carroll, J., Mundy, I., & Cunningham, A. (2014). The roles of family history of dyslexia, language, speech production and phonological processing in predicting literacy progress. Developmental Science, 17(5), 727-742. doi: 10.1126/science.1244333

Deacon, S., Parrila, R., & Kirby, J. (2008). A review of the evidence on morphological processing in dyslexics and poor readers: A strength or weakness? In G. Reid, A. Fawceti, F. Manis, L. Siegel (Eds.), The Sage handbook of dyslexia (pp. 212-237). London: Sage.

Denckla, M. (1972). Clinical syndromes in learning disabilities: The case for "splitting" vs. "lumping". Journal of Learning Disabilities, 5(7), 401-406.

Deuster, D., Zehnhoff-Dinnesen, A., Schmidt, C.-M., Matulat, P., Huebner, J., Reichmuth, K., Fiori. A., & Knief, A. (2008). Development and evaluation of the new module ‘communication disorders’ in medical education. Journal Medical Teacher, 30(8), e225-e231. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01421590802216225

DSM-V. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5th Edition. Washington, DC: American Psychiatric Association. https://books.google.bg/books?hl=bg&lr=&id=-JivBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT18&ots=ceWK-7JKvd&sig=arYpqTLny50TDal-fLJnN68aci8&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Duff, F., Reen, G., Plunkett, K., & Nation, K. (2015). Do infant vocabulary skills predict school-age language and literacy outcomes? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(8), 848-56. https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jcpp.12378

Hessler, G. L. (2001). Who is really learning disabled? In R. Sornson & B. Sornson (Ed.), Preventing early learning failure (pp. 21-36). Virginia USA: ASCD Alexandria.

ICD-10. (2008). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems – 10th Revision, Version: 2019. Geneva: World Health Organization. https://icd.who.int/en

Gathercole, S., Alloway, T., Willis, C., & Adams, A.-M. (2006). Working memory in children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 93(3), 265-281. https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/799/1/GathercoleJECP.pdf

Loukusa, S., Makinen, L., Kuusikko-Gauffin, S., Ebeling, H., Moilanen, I. (2014). Theory of mind and emotion recognition skills in children with specific language impairment, autism spectrum disorder and typical development: group differences and connection to knowledge of grammatical morphology, word-finding abilities and verbal working memory. International Journal of Language and Communication Disorders, 49(4), 498-507, doi: 10.1111/1460-6984.12091

Lovett, M., Frijters, J., Wolf, M., Steinbach, K., Sevcik, R., & Morris, R. (2017). Early intervention for children at risk for reading disabilities: The impact of grade at intervention and individual differences on intervention outcomes. Journal of Educational Psychology, 109(7), 889-914. doi: 10.1037/edu0000181

Lyytinen, H., Erskine, J., Hamalainen, J., Torppa, M., & Ronimus, M. (2015). Dyslexia – Early Identification and Prevention: Highlights from the Jyvaskyla Longitudinal Study of Dyslexia. Journal Current Developmental Disorders Reports, 2(4), 330-338. doi: 10.1007/s40474-015-0067-1

Miles, T. (1983). Dyslexia. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas Publishers.

Olson, R. (2002). Dyslexia: nature and nurture. Dyslexia, 8(3), 143-159. doi: 10.1002/dys.228

Pennington, B. (2006). From single to multiple deficit models of developmental disorders. Cognition, 101(2), 385-413. doi: 10.1016/j.cognition.2006.04.008

Rutter, M., Caspi, A., Fergusson, D., Horwood, L., Goodman, R., Maughan, B., Moffitt, T., Meltzer, H., & Carroll, J. (2004). Sex differences in developmental reading disability: new findings from 4 epidemiological studies. Journal оf the American Medical Association, 291(16), 2007-2012. doi: 10.1001/jama.291.16.2007

Scarborough, H. (1990). Very early language deficits in dyslexic children. Child Development, 61(6), 1728-1743. doi: 10.1111/j.1467-8624.1990.tb03562.x

Scarborough, H. (2005). Developmental Relationship Between Language and Reading: Reconciling a Beautifil Hypothesis With Some Ugly Facts. In H. Catts & A. Kamhi (Eds.), The Conection Between Language And Reading Disabilities (pp. 3-22). New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Schumacher, J., Hoffmann, P., Schmаl, C., Schulte‐Kоrne, G., & Nоthen, M. (2007). Genetics of dyslexia: the evolving landscape. Journal of Medical Genetics, 44(5), 289-297.

Scott, C., & Windsor, J. (2000). General language performance measures in spoken and written narrative and expository discourse of school-age children with language learning disabilities. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 43(2), 324-339, doi:  10.1044/jslhr.4302.324

Storch, S., Whitehurst, G. (2002). Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38(6), 934-47.

Teale, W. & Sulzby, E. (Eds.) (1986). Emergent literacy: Writing and reading. N Jersey: Ablex.

Thompson, P., Hulme, C., Nash, H., Hayiou-Thomas, E. & Snowling, M. (2015). Developmental dyslexia: predicting individual risk. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(9), 976-987, doi: 10.1111/jcpp.12412

Timler, G., Vogler-Elias, D., McGill, K. (2007). Strategies for Promoting Generalization of Social Communication Skills in Preschoolers and School-aged Children. Topics in Language Disorders, 27(2), 167-181, doi: 10.1097/01.TLD.0000269931.18881.90

Townend, J. & Turner, M. (Eds) (1999). Dyslexia in Practice: A Guide for Teachers. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Troia, G. (2011). How Might Pragmatic Language Skills Affect the Written Expression of Students with Language Learning Disabilities? Topics in Language Disorders, 31(1), 40-53, doi: 10.1097/TLD.0b013e31820a0b71

Wanzek, J., & Vaughn, S. (2007). Research-based implications from extensive early reading interventions. School Psychology Review, 36(4), 541-561.



Авторски биографии

Теодора Яръмова

Докторант по логопедия. Логопед в основно училище „Иван Вазов“ – гр. Смолян. Научни интереси: нарушения на устния и писмения език, ранна езикова диагностика и терапия. Брой публикации – 2.

Автор: Цветанка Ценова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Проф. дпн, преподавател по логопедия в СУ „Св. Климент Охридски“. Научни интереси: свързани главно с комуникативните нарушения на развитието – артикулационни, езикови (на устния и на писмения език). Автор на 8 книги в областта на логопедията и на над 120 други публикации.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025