Социално-сексуално обучение на ученици и младежи с множество увреждания
Ключови думи :
социално-сексуално обучение, развитие, образователна програма, множество уврежданияРезюме
Социално-сексуалното обучение на ученици и младежи с множество увреждания е тема, която предизвиква много дискусии както сред професионалната общност, така и сред обществото като цяло. Като общество продължаваме да не се чувстваме комфортно по отношение на сексуалността и уврежданията. Затова и не е необичайно недоразуменията и объркванията в социално-сексуалното развитие и възпитание да произтичат от тези различни представи, които хората имат за сексуалността. Всичко това налага да се обогати педагогическия опит в тази област и да се предложат съвременни образователни програми по социално-сексуално обучение за ученици и младежи с множество увреждания. Ясните правила, конкретните указания за обучение и въздействие, както и подходящо практическо обучение за училищния персонал и семейството са много важни за предоставяне на подходящо социално-сексуално обучение на дете с множество увреждания. Добрите политики и указания пък намаляват риска от истинска злоупотреба или съмнения за такава. Цялостният подход към социално-сексуалното обучение може да отнеме повече време, но осигурява успех при предоставянето на сексуалното обучение на тази група ученици и младежи.
Библиография:
Стойнова, Д., Добрева, К., Кангалова, Г. (2006). Ръководство за обучение на зрително затруднени деца с допълнителни увреждания. АРДНЗ, София.
Цветкова-Арсова, М. (2002). Обучение на зрително затруднени с множество увреждания и на сляпоглухи. Екопринт, София.
Цветкова-Арсова, М. (2015). Педагогика на деца и ученици с множество увреждания. ИК Феномен, София.
Kapperman, G., & Kelly, S. (2013). Sex Education Instruction for Students Who Are Visually Impaired: Recommendations to Guide Practitioners. Journal of Visual Impairment & Blindness, May-June, 226-230.
Krupa, C., & Esmail, S. (2010). Sexual health education for children with visual impairments: Talking about sex is not enough. Journal of Visual Impairment & Blindness, 104, 327-337.
Miller, T. (1994). Social/sex education for the deafblind. New Bruswick, Canada.
Miller, T. (1999). Social/sex education for children and youth who are deafblind. Toronto, Canada, University of Toronto Press.
Moss, K., & Blaha, R. (2001). Introduction to Sexuality Education for Individuals Who Are Deaf-Blind and Significantly Developmentally Delayed. Retrieved from https://www.nationaldb.org/info-center/intoduction-sexuality-education/.
Schuster, C.S., (1986). Sex education of the visually impaired child: The role of parents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 80(4), 675-680.