Социално-сексуално обучение на ученици и младежи с множество увреждания

Автори

Ключови думи :

социално-сексуално обучение, развитие, образователна програма, множество увреждания

Резюме

Социално-сексуалното обучение на ученици и младежи с множество увреждания е тема, която предизвиква много дискусии както сред професионалната общност, така и сред обществото като цяло. Като общество продължаваме да не се чувстваме комфортно по отношение на сексуалността и уврежданията. Затова и не е необичайно недоразуменията и объркванията в социално-сексуалното развитие и възпитание да произтичат от тези различни представи, които хората имат за сексуалността. Всичко това налага да се обогати педагогическия опит в тази област и да се предложат съвременни образователни програми по социално-сексуално обучение за ученици и младежи с множество увреждания. Ясните правила, конкретните указания за обучение и въздействие, както и подходящо практическо обучение за училищния персонал и семейството са много важни за предоставяне на подходящо социално-сексуално обучение на дете с множество увреждания. Добрите политики и указания пък намаляват риска от истинска злоупотреба или съмнения за такава. Цялостният подход към социално-сексуалното обучение може да отнеме повече време, но осигурява успех при предоставянето на сексуалното обучение на тази група ученици и младежи.

 

Библиография:

Стойнова, Д., Добрева, К., Кангалова, Г. (2006). Ръководство за обучение на зрително затруднени деца с допълнителни увреждания. АРДНЗ, София.

Цветкова-Арсова, М. (2002). Обучение на зрително затруднени с множество увреждания и на сляпоглухи. Екопринт, София.

Цветкова-Арсова, М. (2015). Педагогика на деца и ученици с множество увреждания. ИК Феномен, София.

Kapperman, G., & Kelly, S. (2013). Sex Education Instruction for Students Who Are Visually Impaired: Recommendations to Guide Practitioners. Journal of Visual Impairment & Blindness, May-June, 226-230.

Krupa, C., & Esmail, S. (2010). Sexual health education for children with visual impairments: Talking about sex is not enough. Journal of Visual Impairment & Blindness, 104, 327-337.

Miller, T. (1994). Social/sex education for the deafblind. New Bruswick, Canada.

Miller, T. (1999). Social/sex education for children and youth who are deafblind. Toronto, Canada, University of Toronto Press.

Moss, K., & Blaha, R. (2001). Introduction to Sexuality Education for Individuals Who Are Deaf-Blind and Significantly Developmentally Delayed. Retrieved from https://www.nationaldb.org/info-center/intoduction-sexuality-education/.

Schuster, C.S., (1986). Sex education of the visually impaired child: The role of parents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 80(4), 675-680.

 

 

 

Авторска биография

Автор: Eмануела Стоилова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Главен експерт, дирекция „Приобщаващо образование“, МОН, Хоноруван преподавател, СУ „Св. Климент Охридски“, ФНОИ, катедра „Специална педагогика“. Научни интереси: Обучение на деца и ученици с множество увреждания, обучение на деца и ученици със зрителни нарушения, оценяване на комуникативните умения на деца и ученици с множество увреждания, приобщаващо образование, работа с родители. Брой публикации: 18, от които 1 студия на английски език.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование