Сравнителен анализ на възгледите за обучението в онлайн и дистанционна форма на специалните педагози, преподаващи на ученици със специални образователни потребности в България и Гърция

Автори

Ключови думи :

онлайн и дистанционно обучение, ученици със специални образователни потребности (СОП), специални педагози, сравнително проучване, България, Гърция

Резюме

Статията представя в сравнителен план резултатите от проведено през 2020 – 2021 г. анкетно проучване сред специални педагози в България и Гърция, работещи с деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) в онлайн и дистанционна форма. Проучени са различни аспекти от работата на специалните педагози, сред които: тяхната готовност за този формат на работа, вижданията им за компетенциите, които трябва да притежават, мнението им за резултатността на онлайн и дистанционната форма на обучение, онлайн платформите, които се ползват, трудностите, с които се сблъскват и пр.

 

Библиография:

Закон за предучилищното и училищно образование, обн. ДВ. бр.79 от 13.10.2015 г., изм. и доп. ДВ. бр. 82 от 18.09.2020 г., публ. 18.09.2020 г.

Наредба за приобщаващото образование. Приета с ПМС No 232 от 20.10.2017 г., обн., ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г., изм. и доп. ДВ. бр.92 от 27 октомври 2020 г.

Цветкова-Арсова, М., Томова, М. (2021). Нови компетентности на специалните педагози, подпомагащи приобщени деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) в условията на онлайн и дистанционно обучение, Общоуниверситетска научна конференция „ИЗМЕРЕНИЯ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА“, София, декември 2020 г., УИ „Св. Климент Охридски“, 315-332.

Цветкова-Арсова, М., Томова, М., Антониу, А. (2021). Работа с деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) в условията на онлайн и дистанционно обучение в България и Гърция – сравнително проучване, втора научно-практическа конференция „ОБРАЗОВАНИЕ И ИЗКУСТВА:ТРАДИЦИИ И ПЕРСПЕКТИВИ“, София, ноември 2021 г., УИ „Св. Климент Охридски“, 476-489.

Baglama, B., Yikmis, A., Demirok, M. S. (2017). Special Education Teachers' Views on Using Technology in Teaching Mathematics. European Journal of Special Education Research, 2 (5), 120-134.doi: 10.5281/zenodo.839032.

Balkist, P. S., Agustiani, N. (2020). Responses of students with special needs to online mathematics leaning during pandemic, Journal of Physics: Conference Series 1657 (2020) 012031IOP Publishing doi: 10.1088/1742-6596/1657/1/0120311.

Carter, R. A. Jr., Rice, M., Yang, S., & Jackson, H. A. (2020). Self-regulated learning in online learning environments: Strategies for remote learning. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 321-32.

Melhado, W. (2021). SEN students in the time of remote learning. https://www.teacherhorizons.com/advice/sen-students-in-the-time-of-remote-learning/, retrieved on 1 November 2021.

Minaeian, J., Osborne, A. (2020). Supporting learners with Special Educational Needs online, Cambridge Professional Development, https://www.cambridgeinternational.org/images/supporting-learners-with-sen-online-transcript.pdf, retrieved on 18 November 2021.

Petretto, D. R., Carta, S. M., Cataudella, S., Masala, I., Mscia, K. L., Penna, M. P., Piras, P., Pistis, I., Masala, C. (2021). The Use of Distance Learning and E-learning in Students with Learning Disabilities: A Review on the Effects and some Hint of Analysis on the Use during COVID-19 Outbreak. Journal of Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 17, 92–102, doi:  10.2174/1745017902117010092.

Rice, M. F. (2018). Supporting literacy with accessibility: virtual school course designers’ planning for students with disabilities. Online Learning, 22(4), 161-179.

Villano, M. (2020). Students with special needs face virtual learning challenges, CNN, https://edition.cnn.com/2020/09/24/health/special-needs-students-online-learning-wellness/index.html, retrieved on 29 May 2021.

Young, J., Donovan, W. (2020). Shifiting Special Needs Students to Online Learning in the COVID-19 Spring, Challenges for Students, Families, and Teachers. Pioneer Education Policy Brief, Pioneer Institute for Public Policy Research, ERIC Collection, June 2020, https://eric.ed.gov/?id=ED605503, retrieved on 27 May 2021.

Авторски биографии

Автор: Мира Цветкова-Арсова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Проф. дпн, Факултет по науки за образованието и изкуствата към Софийски Университет „Св. Климент Охридски“. Катедра „Специална педагогика“. Научни интереси в сферите на приобщаващото образование; обучение на зрително затруднени, сляпоглухи, деца с множество увреждания; обучение на деца от аутистичния спектър, ориентиране и мобилност; полезни умения; брайлово писмо; индивидуални учебни планове и програми; ранно въздействие и семейно подпомагане; рехабилитационна работа с възрастни зрително затруднени и с лица с множество увреждания; университетски учебни планове и програми и др. Брой публикации над 120.

Автор: Маргарита Томова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Гл. ас. д-р, Факултет по науки за образованието и изкуствата към Софийски Университет „Св. Климент Охридски“. Катедра „Специална педагогика“. Научни интереси в областта на Брайловото ограмотяване, Зрителното подпомагане и рехабилитация на слабовиждащите, Тактилните материали в процеса на ранно ограмотяване при лицата с нарушено зрение, Технологиите в обучението и ежедневието на незрящите. Брой публикации над 20.

Аргирула Антониу

Магистър по Специална педагогика, специален педагог в Гърция.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование