Готовност на учителите за адаптиране на учебното съдържание за деца със специални образователни потребности в предучилищна възраст в контекста на приобщаващото образование

Автори

Ключови думи :

адаптация на образователното съдържание, приобщаващо образование, деца със специални образователни потребности, професионално развитие на учителите

Резюме

В настоящата научна статия се разглеждат увереността и компетентността на детските и ресурсните учители за адаптиране на учебното съдържание за деца със специални образователни потребности в контекста на приобщаващото образование. Изследването, което включва емпирични данни от 20 детски и ресурсни учители от 10 детски градини, разкрива съществени различия в самооценката на учителите за техните способности в зависимост от специфичната им роля и професионална подготовка. Изненадващо, възпитателите оценяват адаптивните си умения по-високо, докато ресурсните учители имат по-ниска самооценка, въпреки специализираната си подготовка. Резултатите подчертават значението на непрекъснатото професионално развитие и допълнителното обучение на ресурсните учители за подобряване на самочувствието им и повишаване на адаптивните им умения. Настоящото проучване подчертава също така значението на по-доброто разбиране и признаване на специфичните предизвикателства и нужди, свързани с адаптирането на учебното съдържание за деца със специални образователни потребности в контекста на приобщаващото образование.

 

Библиография:

Дамянов, К. (2019) Помощникът на учителя в приобщаващото образование. София: ИК "Book Factory”.

Дамянов, К. (2020) Функционално оценяване в приобщаващото образование. София: ИК "Book Factory".

Дамянов, К., Колчакова, Г., et al. (2020) Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за ученици със специални образователни потребности в първи гимназиален етап. София: Аз-Буки.

Левтерова, Д. (2023) Адаптиране на учебното съдържание. Приобщаващо образование. Пловдив: Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“.

Цветкова-Арсова, М. (2015) Педагогика на деца и ученици с множество увреждания. София: ИК "Феномен".

Янкова, Ж. (2019) Детерминанти в достъпа до образование на деца и ученици със специални образователни потребности. Пловдив: Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“.

Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ., бр. 79 от 13.10.2015 г., посл. изм. ДВ. бр. 24 от 22.03.2019 г., посл. доп. ДВ. бр. 42 от 28.05 2019 г. https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136641509.

Armstrong, A. C., Armstrong, D., Spandagou, I. (2011). Inclusion: by choice or by chance?. Routledge.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education.

UNESCO. (2020). “Inclusion in education: All means all.” Global Education Monitoring Report.

Авторска биография

Автор: Калоян Дамянов, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Гл.ас. д-р, Софийски университет „Св.Климент Охридски“, Факултет по науки за образованието и изкуствата, Катедра „Специална педагогика“. Научни интереси: Приобщаващо образование, социална работа и образователен мениджмънт.


Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование