Тенденции в развитието на предлозите като елемент от морфологията на езика при деца от предучилищна възраст с типично езиково развитие
Ключови думи :
граматика, морфология, предлози, езиково развитиеРезюме
В предучилищна възраст разбирането на предлозите играе изключително важна роля в езиковото развитие на децата. През този период те се подготвят да влязат в учебната среда и да усвояват по-сложни езикови структури. Изследванията върху усвояването на езика и граматиката са важни за точната диагностика в логопедичната практика. Диагностичният процес е свързан с яснота относно нивото на овладяване на различните аспекти от езиковото развитие на децата в норма. Настоящата статия поставя фокус върху две проби за оценка на декодирането на предложни отношения, част от по-подробно изследване на граматическото функциониране на деца от 5–7-годишна възраст. Пробите целят да оценят разбирането на предлозите и умението за тяхната коректна употреба. Резултатите от пробите показват, че децата от групата на 6–7-годишните се справят по-добре със задачите. От анализа на първичните и статистическите данни се вижда оформянето на подгрупи – „слаба“ и „силна“, като това показва различна степен на овладяване на разбирането и правилната употреба на предлозите при децата с типично езиково развитие от 5–7-годишна възраст.
Библиография:
Андонова, Е. (2022а). Ранно езиково развитие. Граматика. София: НБУ. ISBN 978-619-233-205-1.
Андонова, Е. (2022b). Ранно езиково развитие. Лексика. София: НБУ. ISBN 978-619-233-194-8.
Анжилиан Масихи, А. (2023). Състояние на морфологичните операции при деца с типично развитие от предучилищна възраст. В: Сборник с доклади – Логопедия с поглед към бъдещето. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Атанасова-Трифонова, М., Пенева, Л., Стоянова, Ю., Янчева, И., Ядкова, Л., Мутафчиева, М. & Колчева, Н. (2015). Стандарти за развитие и учене в ранното детство: от раждането до 3 години. София: ИИНЧ, издателство БАН. ISBN 978-954-18-0924-2.
Георгиева, А. (2000). Изследване на езиковото развитие. В: Ръководство за изследване на детето – I част. Ред. Минчев, Б. София: Веда Словена – ЖХГ.
Игнатова, Д. (2010). Специфични нарушения на четенето: Диагностично оценяване – II част. София: Феномен. ISBN: 978-954-549-089-7.
Игнатова, Д. (2018). Комплексна методика за идентификация на деца в предучилищна възраст с риск за специфични нарушения на четенето. Педагогика, 90(4), 501–521.
Игнатова, Д. (2023). Оценка на индивидуалните потребности на детето/ученика за осигуряване на подкрепа за личностно развитие. В: Приобщаващо образование. Ред. М. Замфиров, 99–114. София: УИ „Св. Климент Охридски“. ISBN: 978-954-07-58565.
Йосифова, Р. (2010). Диагностика и превенция на езика 3–4. София: LC Ромел.
Кръстева, Д., & Анжилиан Масихи, А. (2022). Развитие на морфологията между 5- и 7-годишна възраст – логопедична перспектива. Благоевград: (под печат).
Манова-Томова, В. (1969). Емоции и говор у малкото дете. София: Народна просвета.
Манова-Томова, В. (1974). Психологическа диагностика на ранното детство. София: Народна просвета.
Стоянова, Ю. (2021). Проблеми на психолингвистиката. София: УИ „Св. Климент Охридски“. ISBN 978-619-7433-51-7.
Тодорова, Е. (2005). Диагностика на езиков дефицит при дислексия. Част I. София: LC Ромел.
Ценова, Ц. (2012). Нарушения в овладяването на писмения език. София: Веда Словена- ЖХГ.
Щерева, К. (2018). Четенето и свързани фактори. София: Голосса Терапи.
Shtereva, K., & Iotova, A. (2020). Preconventional reading skills for 5–6 years old children from Bulgaria and Spain. Psychological Research (in the Balkans), 23(1). Retrieved from https://journalofpsychology.org/index.php/1/article/view/64
Файлове за сваляне
Публикуван
Брой
Секция
Лиценз
Авторски права (c) 2025 Арпи Масихи

Публикация с Creative Commons Attribution 4.0 International License.