Предизвикателства пред общообразователните училища в работата в приобщаваща среда

Автори

  • Милен Замфиров Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Маргарита Бакрачева Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

приобщаващо образование, общообразователни учители

Резюме

Статията описва резултатите от проведени интервюта и отговорите на 123 общообразователни учители за оценката им относно получаването на подкрепа, разпознаването и възможностите за улесняване на работата им с четирите категории ученици, обхванати от Наредбата за приобщаващото образование – със специални образователни потребности, в риск, надарени и с хронични заболявания. Целта на изследването е очертаване на насоки от гледна точка на общообразователните учители за основните затруднения и възможности за подобряване на ефективността във всекидневната им работа. Отчетени са и факторите, свързани с възприемания стрес, и предложенията на учителите за подобряване на условията на работа. Резултатите показват диференцирани потребности и подкрепа на учителите за повишаване на постиганите резултати. Основни очертани предизвикателства са работата с ученици със СОП и екипността. Изведени са категоризирани като „външни“ и „вътрешни“ фактори, които оказват влияние на педагогическата практика. Резултатите ще бъдат използвани като входна информация за изготвянето на кратки ръководства и скринингови инструменти за улесняване на управлението на класната стая с хетерогенен състав ученици.

 

Библиография:

Бакрачева, М., Тоцева, Я. (2022). Аспекти на педагогическата комуникация в условия на криза. В: Педагогическата комуникация в условия на криза. Сборник доклади от научно-практическа конференция, 11–55. С.: Фабер.

Бакрачева, М., Тоцева, Я. (2023). Преживяван бърнаут, бораут и мобинг от учители в детски градини и училища в условията на COVID-19 кризата. Педагогика, 95(2), 190–204. doi: 10.53656/ped2023-2.05

Замфиров, М., Евгениева, Е., Бакрачева, М. (2023а). Оценка на общообразователните и ресурсните учители за работа в парадигмата на приобщаващо образование. Педагогика, 95(5), 589–608.

Замфиров, М., Евгениева, Е., Бакрачева, М. (2023б). Самооценка на общообразователните и ресурсните учители за работа в парадигмата на приобщаващо образование. Стратегии на образователната и научната политика, 31(3), 239–255.

Тоцева, Я., Бакрачева, М. (2022). Дигиталните компетентности на учителите в детски градини и училища в условията на кризата, предизвикана от COVID пандемията. В: Педагогическата комуникация в условия на криза, Сборник доклади от научно-практическа конференция, 56–75. С.: Фабер

Calkins, H. M. (2019). Parent and Teacher Perceptions of the Importance of Social-Emotional Learning in the Schools, Theses and Dissertations, 1166. Retrieved from: https://ir.library.illinoisstate.edu/etd/1166

Čopková, R. (2021). The relationship between burnout syndrome and boreout syndrome of secondary school teachers during COVID-19. Journal of Pedagogical Research, 5(2), 138–151. doi: 10.33902/JPR.2021269824.

Guillén-Gámez, F. D. & Rodríguez-Fernández, R. (2022). Meta-Analysis on the Attitudes of Active Teachers About the Use of Educational Technology According to Gender. Contemporary Educational Technology, 14(1), ep339. doi: 10.30935/cedtech/11408.

Moon, B & McCluskey, J. (2021). A Longitudinal Study of Teacher Victimization at Schools: Prevalence, Predictors, and Negative Consequence. Retrieved from https://www.ojp.gov/pdffiles1/nij/grants/306556.pdf

Müller, L. & Goldenberg, G. (2020). Education in Times of Crisis: The Potential Implications of School Closures for Teachers and Students: A Review of Research Evidence on School Closures and International Approaches to Education during the COVID-19 Pandemic. London: Chartered College of Teaching Retrieved from https://my.chartered.college/wp-content/uploads/2020/05/CCTReport070520_FINAL.pdf

Prakapas, R., Merfeldaite, O., Railienė, A., Indrašienė, V., Jegelevičienė, V., Gusauskiene, M. & Dirzyte, A. (2024). Teacher Victimization by Students, Their Parents, and School Staff: Prevalence and Links with Teachers’ Life Satisfaction in a Lithuanian Sample. Education Sciences, 14. 10.3390/educsci14020163.

Pressley, T. (2021). Factors Contributing to Teacher Burnout During COVID-19, Educational Researcher, 50(5), 325–327. doi: 10.3102/0013189X211004138.

Saha, S. & Dutta, T. (2020). A Study on the Psychological Crisis during the Lockdown Caused Due to COVID-19 Pandemic. Afr. J. Biol. Med. Res, 3(2), 41–49.

Sarikaya, M. (2021). An investigation of the relationship between COVID-19 anxiety and burnout among music teachers”. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(4), 789-806, doi: 10.46328/ijonses.274.

Sokal, L. J., Trudel, L. E. & Babb, J. (2020a). Canadian Teachers’ Attitudes toward Change, Efficacy, and Burnout during the COVID-19 Pandemic. Int. J. Educ. Res. Open, 1, 100016, 2020. doi:10.1016/j.ijedro.2020.100016.

Sokal, L. J., Trudel, L. E. & Babb, J. (2020b). Supporting Teachers in Times of Change: The Job Demands-Resources Model and Teacher Burnout during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Contemporary Education, 3(2), 67–74. doi: 10.11114/ijce.v3i2.4931.

Uzeyir, O. (2021). A meta-analytic review of emotional intelligence in gifted individuals: A multilevel analysis. Personality and Individual Differences, 171, 110503, doi: 10.1016/j.paid.2020.110503

Weißenfels, M., Klopp, E. & Perels, F. (2022). Changes in Teacher Burnout and Self-Efficacy During the COVID-19 Pandemic: Interrelations and e-Learning Variables Related to Change, Frontiers in Education, 6, 736992. doi: 10.3389/feduc.2021.736992

Weißenfels, M., Klopp, E. & Perels, F. (2022). Changes in Teacher Burnout and Self-Efficacy During the COVID-19 Pandemic: Interrelations and e-Learning Variables Related to Change, Frontiers in Education, 6, 736992. doi: 10.3389/feduc.2021.736992

Авторски биографии

Автор: Милен Замфиров, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Милен Замфиров, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ Професор, д.п.н., Факултет по науки за образованието и изкуствата. Научни интереси: приобщаващо образование, методически насоки за работа с ученици със специални образователни потребности, когнитивно развитие; повече от 150 научни публикации.

 

Автор: Маргарита Бакрачева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Маргарита Бакрачева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Професор, д.н., Факултет по науки за образованието и изкуствата. Научни интереси: в областта на себерегулацията и управлението на стреса, развитие през целия живот и психосоциални кризи, ранно детско развитие; повече от 150 научни публикации.

 

Файлове за сваляне

Публикуван

19.06.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование