Изследване на синтактичната компетентност при деца с езиково нарушение на развитието
Ключови думи :
синтактична компетентност, езикови нарушения на развитието, специфични езикови нарушенияРезюме
Статията представя изследване на синтактичната компетентност при първична езикова патология, реализирано сред 170 деца, овладяващи български език. Участниците в проучването от експерименталната и контролната група са разделени в три възрасти, съответно 35 деца между 4 и 5 години, 30 между 5 и 6 години и 20 деца в доучилищна възраст (6 – 7 години). В първата част набелязаната проблематика се разглежда от чисто теоретични позиции. По-нататък поетапно се описват методиката и целите на изследването, подлагат се на анализ резултатите. В заключението, освен обобщенията, се прави опит да се набележат основните аспекти за създаването на бъдещо изследване, което да се опре не толкова върху количествените данни, колкото върху класическата традиция на лонгитудните проучвания, даващи преки качествени наблюдения над нормата и отклоненията в детския език.
Библиография:
Корнев, А.Н. (2005). Основы логопатологии детского возраста: клинические и психологические аспекты. Реч, Санкт Петербург.
Кръстева, Д. (2021). Хетерогенният характер на симптоматиката при деца с езиково нарушение на развитието. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, ФНОИ, Книга Педагогически науки, Том 114, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София.
МКБ-11, Международна класификация на болестите, 11-та ревизия. https://icd.who.int/en
Попов, К. (1998). Синтаксис на българския книжовен език. „Абагар“, Велико Търново.
Попова, В. (2000). Психолингвистика на развитието. Когнитивни аспекти на синтактичната компетенция. Университетско издателство "Епископ Константин Преславски", Шумен.
Попова, В. (2017). Подходи в изследването на детската реч. Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, Шумен.
Стоянова, Ю., Фетваджиева, С. (1986). Някои проблеми на прагматиката в развититето на детската реч. Съпоставително езикознание, No6, 51-57.
Стоянова, Ю. (1987а). Онтогенеза на българското изречение. – В: Втори международен конгрес по българистика. Доклади. Том 3. Съвременен български език. София, 595 -603.
Стоянова, Ю. (1987б). Прагматичен аспект на усвояването на въпросителни изказвания от българските деца. – В: Български език, No5, 412-415.
Стоянова, Ю. (1990). Въпросителните изказвания в ранната детска възраст (прагматичен, граматичен и семантичен аспект). В: Годишник на Софийския университет, Том 83, No1 – Езикознание, 5-40.
Стоянова, Ю. (1992). Вашето дете говори. Унивеситетско издателство „Св. Климент Охридски“ , София.
Стоянова, Ю. (2006). Психолингвистични изследвания. "Веда Словена"– ЖГ", София.
Стоянова, Ю. (2021). Проблеми на психолингвистиката. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София.