Приложение на допълващите алтернативни методи на комуникация в обучението и ежедневието на деца и ученици с множество увреждания

Автори

Ключови думи :

деца с множество увреждания, комуникация, семейства на деца с множество увреждания, допълващи и алтернативните системи за общуване

Резюме

В статията е представено изследване за приложението на допълващите и алтернативни методи на комуникация в обучението и ежедневието на деца и ученици с множество увреждания. За целта в периода януари-март 2022 г. е проведено проучване сред педагогически специалисти, работещи с деца с множество увреждания, и със семействата на тези деца. Разработени са две авторски анкетни карти, за да се анализират нагласите и информираността на двете групи към допълващите и алтернативни системи за общуване. В изследването са участвали 238 педагогически специалисти и 58 родители. В анализа на резултатите се открояват високото ниво на информираност сред специалистите за алтернативните форми на комуникация, положително им отношение към употребата на допълващите и алтернативни методи и средства на комуникация, както и напредък при децата и учениците с множество увреждания. Най-често използвани сред специалистите са картинки и пиктограми, докато при родителите водещата форма на комуникация е език на тялото, сигнали и естествени жестове. Резултатите показват от една страна добрите резултати от употребата на допълващите и алтернативни методи и средства за комуникация за развитието на децата с множество увреждания, а от друга – необходимостта от по-голяма честота в прилагането им и усъвършенстване на уменията за работа с тях както у децата, така и у възрастните.

Библиография:

Балканска, Н., Трошева-Асенова, А. (2014). Приобщаване на детето с увреден слух в общообразователната среда. Изд. ,,Феномен‘‘, София, ISBN: 978-954-549-109-2.

Гринберг, М., Христова, Е. (2021). Компетентности и нагласи на специалистите от РЦПППО в областта на технологичните средства за допълваща и алтернативна комуникация, фондация ,,Асист –Помагащи технологии“, Департамент ,, Когнитивна наука и психология“, НБУ.

Замфиров, М. (2019). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда за ученици със специални образователни потребности. УИ „Св. Климент Охридски“, София, ISBN: 978-954-07-4696-8.

Радулов, В., Цветкова-Арсова, М. (2011). Психология на зрително затруднените. Изд. ,,Феномен“, София, ISBN: 978-954-549-096-5.

Цветкова-Арсова, М. (2015). Педагогика на деца и ученици с множество увреждания. Изд. ,,Феномен“, София, ISBN: 978-954-549-111-5.

Цветкова-Арсова, М., Борисова, Д., Парапанов, С. (2020). Методическо ръководство за обучение на сляпо-глухи по български жестов език и алтернативни средства за комуникация. Министерство на образованието и науката, София, ISBN: 978-954-8973-33-5.

Янкова, Ж. (2020). Помощни средства и технологии за деца и ученици със специални образователни потребности в приобщаващото образование. УИ „Паисий Хилендарски“, Пловдив, ISBN: 978-619-202-568-7.

Beukelman, D. R., & Light, J. (2020). Augmentative & Alternative Communication: Supporting children and adults with complex communication needs (5th edition). Baltimore, London, Sydney: Paul H. Brooks Publishing.

Hristova, E., & Grinberg, M. (2018). Study: Barriers to the wider deployment of person centred technology in services for persons with disabilities. EASPD (European Association of Service providers for Persons with Disabilities),

Авторски биографии

Автор: Маргарита Томова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Гл. ас. д-р Маргарита Томова Факултет по науки за образованието и изкуствата към Софийски университет „Св. Климент Охридски“, катедра „Специална педагогика“. Научни интереси в областта на Брайловото ограмотяване, зрителното подпомагане и рехабилитация на слабовиждащите, тактилните материали в процеса на ранно ограмотяване при лицата с нарушено зрение, технологиите в обучението и ежедневието на незрящите. Брой публикации: над 25.
 

Марияна Владова

Магистър по слухово-речева рехабилитация, специален педагог.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование