Общи закономерности в държавните образователни стандарти за постигане на приобщаваща среда

Автори

  • Десислава Пенчева Софийски университет "Св. Климент Охридски"
  • Емилия Евгениева Софийски университет "Св. Климент Охридски" https://orcid.org/0000-0001-5417-7715

Ключови думи :

приобщаващо образование, учебни програми, мениджмънт на образованието, държавни образователни стандарти

Резюме

Мениджмънтът на процеса на обучение изисква планиране и детайлизиране на учебното съдържание спрямо способностите на децата и възникващите на тяхно основание възможности за индивидуален подход от страна на педагозите. Търси се механизъм, при който да станат възможни устойчивото развитие и изграждането на среда за комуникация без изолация. Това са съвременни постановки в сферата на образованието, които са заложени в нормативните и стратегическите документи и имат за задача да преодолеят негативното влияние от формализма на процеса на обучение. Постигането на това може да допринесе средата за обучение да стане приемаща за подрастващите и постепенно да се развие в по-пълен обем и приложи философията на приобщаването.

Библиография:

Балканска, Н. & Трошева, A. (2014). Методика за оценка на способоността за четене с разбиране при ученици с увреден слух, Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Факултет по начална и предучилищна педагогика, том 107, 149-165

Евгениева, Е (2017). Влияние на културните форми върху новаторските политики при интегриране на децата със специални образователни потребности, Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Факултет по начална и предучилищна педагогика, т. 109, 105-119,ISSN (print):0861-8216

Кун, Т. (1977). Логика и методология науки. Структура научных революций. Москва.

Пенчева, Д. (2022). Мениджмънт на учебно-познавателния процес при интегрирано обучение на деца и ученици със специални образователни потребности, СУ „Св. Кл. Охридски“

Ранев, А. (2014). Управление на символната среда в класната стая, Педагогика, vol.86, No8, 1232-1243.

Филева, П (2015). Комуникация за развитие в глобалното публично пространство, Newmedia21.eu , 05.10.2015. ISSN 1314-3794 [прегледан 01.06.2023]. Достъпен от: https://www.newmedia21.eu/analizi/komunikatsiya-za-razvitie-v-globalnoto-publichno-prostranstvo/

Дигитална трансформация и инфраструктура. Достъпен от: unicef.org/bulgaria/media/9541/file/BGR-your-voice-your-future-digitalization-bg.pdf

Наредба No 5 за предучилищното образование. Достъпен от: https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136850647

Наредба No 5 за общообразователната подготовка. Достъпен от: https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2136697599

НАРЕДБА за приобщаващото образование (обн. – ДВ, бр. 86 от 27.10.2017 г., в сила от 27.10.2017 г.; акт. 04.11.2021 г.) Достъпен от: https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2137177670

Авторски биографии

Автор: Десислава Пенчева, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Д-р Десислава Пенчева е завършила магистърска и докторска програма в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, катедра „Специална педагогика и логопедия“. Научните ѝ интереси са насочени към проблемите на мениджмънта на процеса на приобщаване и разработване на диагностични инструменти за оценка на способностите на децата в предучилищна възраст. Брой на публикациите 6.

Автор: Емилия Евгениева, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Доц. д-р Емилия Евгениева е преподавател в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, катедра „Музика и мултимедийни технологии“. Научните ѝ интереси са насочени към проблемите на езиковото обучение и възможностите то да стане своеобразно ядро на тяхното личностно развитие. Брой на публикациите повече от 50.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование