Ритъм и пауза – равнища на владеене при ученици с увреден слух в начална училищна възраст

Автори

Ключови думи :

ритъм, пауза, равнища на владеене, ученици с увреден слух, корекция на прозодиката на речта

Резюме

Статията представя изследване за нивото на владеене на ритъм и спазване на пауза при ученици с увреден слух от начална училищна възраст. Усещането за ритъм се предопределя генетично в известна степен у всеки един от нас. Поради това можем да приемем, че и при учениците с увреден слух под влияние на прилаганите ритмични упражнения то се развива според индивидуалните им възможности. Умението за идентификация на пауза и възпроизвеждане на елементарен ритъм е обследвано с Тест за оценка на организацията на времето чрез имитиране на ритмични структури по метода на Myra Stamback, адаптиран към особеностите на децата с увреден слух (Георгиева-Дървеничарска, 2008). Изследваните ученици са от начална училищна възраст, с различни слухови протези – конвенционални слухови апарати и кохлеарни импланти. Чрез стимулиране развитието на това умение се цели корекция и усъвършенстване на езиково-говорната им функция на по-високо равнище.

 

Библиография:

Върбанова, Р. (1997). Логопедическа ритмика, Изд. ЮЗУ „Н. Рилски“, Благоевград, ISBN 954-680-082-1.

Георгиева-Дървеничарска, Г. (2008). Ритмика и развитие на речевите способности при деца с кохлеарна имплантация, НСА, София, дисертация.

Георгиева-Дървеничарска, Г. (2015) FM-системата – приложения в обучението на деца с увреден слух, Международна научно-практическа конференция за родители, учители, логопеди и слухово-речеви терапевти, София.

Кацарска, В. (2001). Методика за формиране на устната реч при деца със слухови нарушения. Произношение, Изд. УИ „Н. Рилски”, Благоевград, ISBN 954-680-194-1.

Любимов, А. Ю. (2002). Мастерство коммуникации, Изд. „КСП+”, Москва, ISBN: 5-89692-019-9.

Попова, В., Попов, Д. (2021). Мултимодален подход за изследване на речта, Проблеми на комуникацията, УИ „Св. св. Кирил и Методий“, В. Търново, кн. 12, ISSN 2738-8840 (Online).

Попзлатева, Ц. (1999). Психология на развитието при слухо-речева патология, УИ „Св. Кл. Охридски”, София, ISBN: 954-07-1153-3.

Райчев, Р., Райчев, И. (2003), Неврология, Изд. „Артик-2001“, Русе, ISBN: 954-712-159-6.

Тилков, Д., Бояджиев, Т. (1990), Българска фонетика, Изд. „Наука и изкуство”, София.

Хъдсън, Р. (1995), Социолингвистика, УИ „Св. Кл. Охридски“, София, ISBN: 954-07-0166-a.

Ценова, Ц. (2001). Комуникативни нарушения в детска възраст, Изд. „РадарПринт”, София, ISBN: 954-9998-07-x.

Betancurt, K., 2019, Ayuda Psicologica en Linea, Puebla, México, CP 72590. https://ayuda-psicologica-en-linea.com/psicologia-pdf/prueba-ritmo-mira-stamback/

Georgieva, G. (2006). Investigation in Feel of Rate and Perception of Rhythmical Structures in Cochlear Implant Children. Sofia: 4th European Balkan Congress. Hearing Implants and High Tech Hearing Aids.

Авторска биография

Автор: Галя Георгиева-Дървеничарска, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Гл. ас. д-р, Факултет по науки за образованието и изкуствата към Софийски университет „Св. Климент Охридски“, катедра „Специална педагогика“. Научни интереси в областта на фонетичната ритмика за деца с увреден слух, слухово-речева рехабилитация на деца с увреден слух, носители на кохлеарен имплант, развитие на слуховото възприятие.

Файлове за сваляне

Публикуван

09.09.2025

Брой

Секция

Специална педагогика и приобщаващо образование