Еволюция на понятието „приобщаващо образование“ в международните документи
Ключови думи :
приобщаващо образование, международни документиРезюме
Приобщаването в съвременния свят е понятие, чието съдържание е разгърнато на различни нива – като феномен, като
приоритет, като ценност, като цел и т.н. Дефинирано е в документи на различни международни институции и организации като УНИЦЕФ, ЮНЕСКО, Съвета на Европа, ООН, Европейския съюз и др. Целта на настоящата статия е да представи основните положения в дефинициите на приобщаващото образование в нормативните документи на международни институции и организации.
Библиография:
Бут, Т. & Ейнскоу, M. (2002). Индекс за приобщаване – ръководство за управление на приобщаващите процеси в училище. Да подобрим ученето и участието в училищата. София: Изд. на Център за изследване на приобщаващото образование, 9, http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexBulgarian.pdf, последно посещение на 08.07.2018.
Всеобща декларация за правата на човека, https://www.cpdp.bg/?p=element&aid=32
Донъли, В. Дж., Уоткинс, А. (ред.) Основни принципи: Подкрепа за разработването и прилагането на политики за приобщаващо образование. Европейска агенция за специални образователни потребности и приобщаващо образование, 2021 г.
Марчева-Йошовска, П. (2023). Ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности. Велико Търново: Фабер.
Такворян-Солакян, Б. (2016) Стратегията „Образование за всички“ и превенция на отпадането от училище. С.: ИК Феномен.
Тодорова, С. (2023). Ключовите компетентности в съвременното образование. – В: Сборник доклади от Годишна университетска научна конференция, Изд. Комплекс на НВУ „Васил Левски“, Велико Търново, с. 1883-1890.
Bowen, G. (2009) Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9. 27-40. 10.3316/QRJ0902027.
Bose, В., Heymann, J. (2020) Do inclusive education laws improve primary schooling among children with disabilities? International Journal of Educational Development, Volume 77, 102208, ISSN 0738-0593, https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102208
Convention on the Rights of the Child (1989): https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child (8.12.2023 г.)
Global education monitoring report (2020): Inclusion and education: all means all, UNESCO, ISBN: 978-92-3-100388- 2, https://doi.org/10.54676/JJNK6989.
Haug, P. (2017) Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability research, DOI: 10.1080/15017419.2016.1224778, https://storage.googleapis.com/jnl-su-j-sjdr-public/journals/1/pageHeaderLogoImage_en_US.png?t=1686846960376, (8.12.2023 г.)
Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable. Development Goal 4 Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all, Рaris, (2015), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656
Inclusive education for persons with disabilities – Are we making progress? (2019). Background paper prepared for the International Forum on inclusion and equity in education – Every learner matters, Cali, Colombiа, UNESCO, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370386
United Nations (2016), https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities/article-24-education.html (8.12.2023 г.)
Kaplan, I., Bista, M. (2022) Welcoming diversity in the learning environment: teachers' handbook for inclusive education, UNESCO, ISBN 978-92-9223-692-2
The Association for Inclusion (ALLFIE), https://www.allfie.org.uk/definitions/what-is-inclusive-education (8.12.2023 г.)
https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-ofpersons-with-disabilities/article-24-education.html (8.12.2023 г.)
https://www.unicef.org/education/inclusive-education (8.12.2023 г.)
https://www.unesco.org/en/inclusion-education (8.12.2023 г.)