Музика и емоции – пресечни точки в предучилищна възраст

Автори

Ключови думи :

музика, емоции, социално развитие, деца в предучилищна възраст

Резюме

В настоящата статия е обърнато внимание на възможностите на музиката за активиране и развиване на емоционални и социални умения на децата от предучилищна възраст. Представени са схеми за последователност в реализирането на задачи, за развитие на умението да се разпознават и изразяват емоции в себе си и в другите, за стимулиране на емпатията и гладкото общуване с другите. Задачите могат да се включат естествено в педагогическата ситуация по музика, без да нарушават нейната цялост, съдържание и логическа последователност, но могат да се реализират и в други режимни моменти в условията на детската градина. Посочени са и възможните интегративни връзки и идеи за последователност в работата по образователно направление български език и литература и музика.

 

Библиография:

Атанасова-Вукова, А. (2019) Музикалното образование на децата в първите седем години. София: Даниела Убенова.

И. Колева, Е. Андреева, А. Бошнакова и др. (2018) Програмна система „Ръка за ръка“. Книга за учителя за четвърта подготвителна група в детската градина и училище. София: Просвета АзБуки.

Илын, Е.П. (2008) Емоции и чувства. 2-е изд. Санкт-Петербург: Питер.

Спасова, В. (2018) Развитие на емоционалната интелигентност на 6 – 7-годишните деца чрез възприемане на музика. Благоевград: ЮЗУ „Неофит Рилски“.

Теплов, Б. М. (1945) О музькальном преживании. – В: Сборник просвещеньй 35-летию научной деятельности акад. Д. Н. Узнадзе. Тбилиси, с. 427 - 447.

Фельдштейн, Д. И. (2010) Приоритетные направления психолого-педагогических исследований в условиях значимых изменений ребенка и ситуации его развития // Бюллетень Высшей аттестационной комиссии Министерства образования и науки Российской Федерации, № 4, с. 20 – 32.

Funtazia.bg. Авторски ресурси за развитие на социални умения и емоционална интелигентност https://funtazia.bg/.

Авторска биография

Автор: Василена Спасова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Гл. ас. д-р. Факултет по педагогика, Югозападен университет „Неофит Рилски“.

Файлове за сваляне

Публикуван

27.08.2025

Брой

Секция

Добри педагогически практики